Goed zijn, dat is leuk. Maar slecht
zijn is ook een kunst. En niemand is zo slecht bezig als de
heren Joe Kelly en Chris Bachalo, het duo dat als makers van
Steampunk de lezer met hun onmetelijke onkunde terroriseert.
Als dit zo doorgaat, voorzie ik een heuse volksopstand, waarna
de beide heren zich tegenover een tribunaal voor hun wanprestaties
moeten verantwoorden en onder luid gejuich met rotte tomaten
worden bekogeld. Okay, zo'n vaart zal het niet lopen, maar
ik vrees wel het ergste.
Toch gaat het hier niet om notoire
prutsers die jaren niets dan teleurstellend werk afleveren.
Integendeel, want zowel Kelly als Bachalo heeft een aardige
staat van dienst. Bachalo brak door met zijn zeer vernieuwende
tekenwerk voor Shade, the Changing Man en als tekenaar van
Generation X en Uncanny X-Men heeft hij zijn toegevoegde waarde
vaak bewezen. Voor Kelly geldt hetzelfde, want zijn verhalen
voor de serie X-Men waren aanvaardbaar en hij heeft veel respect
afgedwongen met de vindingrijkheid die hij als schrijver van
Deadpool aan de dag legde. Op het moment dat ze echter bij
Marvel Comics hun draai hadden gevonden, werden ze weggelokt
met beloften over veel geld en creatieve vrijheid.
Het duo mocht zich bij DC / WildStorm
uitleven op een project dat onder de Cliffhanger imprint werd
gebracht. Goede zet van DC, want twee van de drie Cliffhanger
series verschijnen nauwelijks. Met het oog op geloofwaardigheid
was een vierde titel nodig. Het liefst eentje die op tijd
in de winkels ligt. Kelly en Bachalo gingen aan de slag en
eind vorig jaar rolde de proloog van hun serie Steampunk van
de persen. Hoewel het een beetje aan de magere kant was, betekende
dat weinig. Achteraf was het een teken aan de wand.
Want als vandaag de dag een comic
een prijs zou moeten krijgen voor meest onbegrijpelijke, zinloos
verwarrende serie van het jaar, dan is het Steampunk. De eerste
paar nummers veronderstel je nog dat de warrige vertelstijl
en de onoverzichtelijke tekeningen een functie hebben en dat
stukje bij beetje een enerverend en intelligent plot zichtbaar
wordt. Maar als ook het derde en het vierde nummer geen duidelijkheid
scheppen, ga je toch eens vragend om je heen kijken. Met het
verschijnen van het vijfde nummer is onlangs de eerste verhaallijn
afgerond. Kelly en Bachalo hadden aangekondigd dat het laatste
hoofdstuk duidelijk zou maken en dat de lezer zich niet ongerust
hoefde te maken. Nou, vergeet het maar.
Grappig genoeg blijven Kelly en Bachalo
telkens roepen dat elke flard dialoog en elke pennenstreek
functioneel is. Alles is zo bedoeld. Tekst en tekeningen volgen
nauwgezet een strak plan dat moet leiden tot een episch verhaal
vol actie en emoties. Allemaal prima, maar vertel het dan
wel op zo'n manier dat iedereen het ook kan volgen. Ik heb
al veel ingewikkelde comics gelezen en ben bekend met heel
wat ingenieuze trucjes om de lezer te misleiden, maar een
gemiddeld nummer van Steampunk is zo non sequitur dat ik er
zelfs met de beste wil geen touw aan vast kan knopen. Kan
iemand mij in twee zinnen vertellen waar de serie over gaat?
Vooruit, drie zinnen, dan.
Cole Blaquesmith, Lord Absinthe, Victoria,
Sköm, Randy; het zijn personages die me totaal niets
zeggen. Hun dialogen zijn doorspekt met gekke raadsels, dubbelzinnigheden
en overbodige onzinnigheden, hun daden zijn onlogisch en hun
karakters zijn vlak, zielloos en ondoorgrondelijk. De plot
biedt nauwelijks houvast en het tekenwerk doet dat helemaal
niet. Bachalo was de meester van de heldere lay-out; nu zou
je zijn werk vijf pagina's op z'n kop kunnen lezen voor je
het doorhebt. Chaos overheerst. En hoezeer Bachalo en Kelly
ook beweren dat ze een briljant verhaal opzetten, ik heb vooralsnog
geen vleugje genialiteit kunnen bespeuren.
Voorlopig moet ik me troosten met
de gedachte dat ik gelukkig niet de enige ben voor wie Steampunk
abracadabra is en dat DC moét ingrijpen. Want als dit
duo makers niet een halt wordt toegeroepen, wil ik nooit meer
iets van Kelly en Bachalo horen. Behalve als het een bericht
is waarin in verband met hen de woorden 'oneervol ontslag'
worden gebezigd. Maar alleen dan.
verwarring
- 'slecht zijn is ook een kunst' (30.08.00)