Presentator Jamie S. Rich slaat een
arm om Fiona Avery. "Ik denk," sust hij, "dat
je daarover van mening kunt verschillen." Het is maandagavond
en de vijf overgebleven deelnemers zijn zojuist uit de bioscoop
halverwege 42nd Street geschopt. Ook Jamie had het zich het
uitstapje toch heel anders voorgesteld. Halverwege de film
Kill Bill liep het aantal klachten over het rumoerige zestal
in de driedubbele cijfers. Tegen de tijd dat de bezoekers
het recht in eigen hand namen en de onruststokers bekogelden
met popcorn, vond ook de directie het welletjes.
Het gezelschap comicschrijvers is
nauwelijks gekalmeerd als Times Square in zicht komt. Stan
Lee houdt plagerig vol dat de film gaat over Bill Jemas en
zijn aftreden als directeur bij Marvel. Dat begon al toen
de titel in beeld kwam. Bill deed nog een moedige poging met
de opmerking dat hij veel liever door Uma Thurman wordt achtervolgd
dan door Joe Quesada, maar Stan wist van geen ophouden. Intussen
gaf Kurt Busiek na iedere verwijzing naar films uit de jaren
zeventig luidkeels zijn eigen voetnoten, deelde Jamie handtekeningen
uit aan kirrende schoolmeisjes en doceerde Chuck Austen dat
het vertoonde geweld een metafoor is voor seks.
Op dat moment bemoeide de rest van
de zaal zich ermee. "Man," schreeuwde een in een
vrolijk kapsel geknipte jongen, "al die belachelijke
comics van je gaan over seks! Voor jou is seks ook een metafoor
voor seks!" Terwijl Fiona de vraag aan J. Michael Straczynski
sms'te wat een metafoor is, haalde Stan zijn Stan Lee en Jack
Kirby borstbeeldjes tevoorschijn. In het daaropvolgende pandemonium
van rondvliegend snoepgoed ging Chuck bijna op de vuist met
zes lezers, die duizend-en-één redenen opsomden
waarom Uncanny X-Men tegenwoordig zo kut is.
"We mogen blij zijn dat ze de
politie niet hebben gebeld," verzucht Jamie, die zich
afvraagt waarom hij dit achteraf domme plan ooit heeft bedacht.
Stan is vooral teleurgesteld dat hij zijn voorstelling met
de borstbeeldjes niet af heeft kunnen maken. Hij was bijna
toe aan zijn nu volledig in overeenstemming met de huidige,
door Kurt goedgekeurde continuïteit gebrachte anekdote
over hoe de Hulk vroeger grijs was en tegenwoordig groen is,
toen de man in de stoel vóór hem in zwaar Brits
accent liet weten dat anekdotes voor mietjes zijn. De manier
waarop deze man de tanden ontblootte, was genoeg voor twee
weken nachtmerries.
Chuck wrijft over zijn achterwerk.
"En denk jij nou maar eens goed na waar deze trap onder
je reet een metafoor voor is!" had de suppoost geblaft
toen hij hem hardhandig uit de zaal verwijderde. Uiteindelijk
besluit Chuck dat het een metafoor voor seks moet zijn.
Twee dagen later heeft de onrust op
de Bad Writer bullpen plaatsgemaakt voor onvervalste zenuwen.
Vandaag wordt immers voor het laatst over het lot van de deelnemers
gestemd. Daarna is het tijd voor de eindronde, die dit jaar
vier in plaats van drie finalisten telt. In afwachting van
de uitzending zit iedereen in de televisiekamer, waar van
kanaal naar kanaal wordt gezapt.
Bill, die na de vernederingen in de
bioscoop emotionele steun zoekt bij een aflevering van Oprah
over tot vrouw omgebouwde mannen met chronische erectiestoornissen,
heeft de afstandsbediening in zijn hand, maar kan helaas niet
voorkomen dat Chuck doorzapt naar het Playboy kanaal, dat
tot ieders verbazing van uiterst vakkundig commentaar wordt
voorzien door Kurt. Even later wordt op een via de satelliet
overgestraalde zender aandacht besteed aan de Nederlandse
film Cloaca. Chuck en Bill kijken elkaar aan. Een glazige
blik maakt zich van het duo meester. "Brian Azzarello
is de beste schrijver ooit!" joelen ze in koor.
"Niet weer!" kermt Fiona
geïrriteerd. Haar wangen worden rood van woede.
"En daar zijn onze kandidaten!
Kijk toch eens hoe spontaan Fiona haar collega Bill wil wurgen!"
Iedereen kijkt verschrikt op. Het is zover! Jamie grijnst
na het oplezen van het saaie inleidende babbeltje uitbundig
in de camera's wanneer hij de laatste poule van drie opleest.
"In de allesbeslissende afvalronde kan worden gestemd
op Chuck, Fiona en Kurt. Wie van deze schrijfdelinquenten
mag blijven en wie mag de werkvloer verlaten?" Chuck
informeert of je ook op Brian Azzarello kunt stemmen. In de
productiestudio verderop vindt iedereen dat een zeer goede
vraag, want na het vallen van het toverwoord is Brian Azzarello
ook daar intussen tot 'God' omgedoopt.
De bezoekers
van weeklydose.com hebben gesproken: Chuck
sleepte liefst 24 stemmen in de wacht, Fiona kwam tot 12 stemmen
en Kurt bleef steken op 4 stemmen. Dat betekent dat Chuck
en Fiona doorgaan, terwijl Kurt de bullpen mag verlaten.
bioscoop
- 'bw3: the bullpen, episode 14' (03.12.03)