"Ik vind dat de verhalen beter
kunnen." En dat waar ome Joe bij zat! Dat vind ik geen
lef meer, dat is spelen met je leven. Had je hem vooraf ingelicht
over je uitspraken of spoot het angstzweet hem op dat moment
uit alle poriën? Of was het allemaal een vakkundig voorbereide
marketingtruc? Met je opmerking over de comics van Marvel
heb je in ieder geval aangetoond dat het met je ego en ambities
dik in orde is. Mag ik enige voorspellingen doen?
Herfst 2002: de verkoopcijfers van
je miniserie over Korvac bezorgen zelfs de koffiejuffrouw
dollartekens in de ogen. De aandeelhouders zijn blij, Hollywood
vraagt of de filmrechten verkrijgbaar zijn en na het ontvangen
van je eerste salarisstrookjes zeg je onmiddellijk die andere
baan op. Je werkt na vijftien jaar weer fulltime bij de grootste
uitgeverij van Amerika. Alle ogen zijn op je gericht. Het
is zo erg dat je een lunch met Madonna moet verzetten en die
huwelijksaanzoeken van Britney en Christina neem je allang
niet meer serieus.
Lente 2003: je baas Bill geeft onder
grote druk van toonaangevende websites het groene licht voor
Secret Wars III. Je mag zelf je tekenaar uitzoeken en het
eerste deel verbreekt alle verkooprecords. Recensenten roemen
je om je gedurfde aanpak. De terugkeer van de Beyonder komt
als een verrassing en als in deel drie de Hulk sterft, schudt
de comicwereld op haar grondvesten. Omdat je al je verhaallijnen
in de reguliere series wilt uitwerken, klop je aan bij Bill.
Jullie zijn inmiddels zo goed bevriend, dat hij je na een
week vergaderen benoemt tot nieuwe hoofdredacteur. Voor Joe
wordt ander werk gezocht.
Winter 2003: Marvel beheerst de verkooplijsten.
Bij de beste veertig titels zit geen enkele comic meer van
een andere uitgeverij. Van die veertig schrijf jij er negen.
Al het oude talent is op de blote knieën teruggekeerd
en met een strenge doch rechtvaardige hand leid je het bedrijf
naar zeer spectaculaire winstpercentages. Dan barst de bom.
Gail klaagt je namens alle vrouwelijke medewerkers aan wegens
seksuele intimidatie. Niets van waar, natuurlijk, maar het
kwaad is geschied. Geldschieters lopen weg, fans keren je
de rug toe... zelfs Wizard wil geen interview meer afnemen.
Bill wordt nerveus en zet je op non-actief.
Eind januari 2004: als gevolg van
de dramatische verkoopcijfers word je op staande voet ontslagen.
Joe mag als verloren zoon de touwtjes in handen nemen en het
bedrijf ontdoen van de smet die jij erop hebt achtergelaten.
De plannen voor een New Universe 2 worden van tafel geveegd
en John, Chris en Kurt wordt gevraagd of ze je complete werk
met terugwerkende kracht uit de continuïteit willen schrijven.
Moraal van dit verhaal? Doe rustig
aan. Blaas niet te hoog van de toren, anders ga je net zo
op je gezicht als de eerste keer bij Marvel, bij Valiant,
Defiant, Broadway en Acclaim. Geloof me, niemand die je in
februari 2004 nóg een keer uit een dal wil halen!