Twee mannen ontwaken in een vieze
badkamer. Ze zijn vastgeketend aan tegenoverliggende muren,
met op de vloer een bloederig lijk, precies buiten hun bereik.
In hun broekzakken vinden ze de eerste van een reeks cryptische
aanwijzingen. Dit is in het door nieuwkomer James Wan geregisseerde
Saw de start van een macabere puzzeltocht die zowel emotioneel
als lichamelijk het uiterste vergt van de twee gevangenen.
Wie, wat, hoe en niet te vergeten waarom? De vragen blijven
komen.
Uit de eerste aanwijzingen maakt Lawrence
Gordon (Cary Elwes) op, dat hij de medegevangene Adam (Leigh
Whannell) moet doden. Doet hij dit niet, dan zal hij zijn
vrouw en dochter nooit meer zien. Verdere aanwijzingen leiden
naar een doosje met een mobiele telefoon en een zak met daarin
twee zaagjes die niet sterk genoeg zijn voor een ketting,
maar wellicht wel voor een menselijk bot. Nadat de twee elkaar
hebben uitgehoord, weet Lawrence wie hierachter zit: een seriemoordenaar
die zijn slachtoffers dusdanig ingenieus opsluit, dat de enige
uitweg vaak hun dood is. Lawrence was ooit verdachte in die
zaak, terwijl de betrokken rechercheur David Tapp (Danny Glover)
daar zijn partner, zijn baan en ten slotte ook nog zijn verstand
aan verloor.
Het sterke concept, waarbij de eenheid
van handeling en locatie op dezelfde manier voor een onderhuidse
spanning zorgt als in de cultfilm Cube, wordt al snel verwaterd
door het gebruik van vele flashbacks. Hoewel een blik op het
verleden noodzakelijk is voor de onderlinge spanning, zijn
de gebeurtenissen in het hier en nu namelijk veel interessanter.
De lange flashbacks halen de vaart uit het verhaal en maskeren
de zwakkere, onlogische punten uit het scenario. Want zo complex
is het gevangenendilemma in de badkamer uiteindelijk niet.
Daarvoor zijn Whannell en Elwes te veel tijd kwijt aan theatraal
overacteren en middelmatige dialogen vol expositie.
Wanneer Saw de aandacht in het afsluitende
kwartier weer volledig richt op de twee in de badkamer, raakt
het bovendien ook nog verstrikt in een bijna onophoudelijke
drang naar onverwachte wendingen. De gruwelijke beelden en
naargeestige ondertoon kunnen tegen die tijd niet meer voorkomen,
dat zelfs een spannend bedoelde achtervolging eerder lachwekkend
wordt. Een gemiste kans, want het ijzingwekkende basisconcept
verdient gewoon meer.
saw
- 100 min (james wan) cast: cary elwes, leigh
whannell, danny glover, dina meyer, ken leung, makenzie vega
& monica potter gezien: 14.06.05 - amsterdam,
de munt