Het is niet zo verwonderlijk dat de
miniserie Point Blank de vorm van een moordmysterie heeft
gekregen. Schrijver Ed Brubaker heeft in het verleden bewezen
dat zijn voorliefde naar dat genre uitgaat en met de aan de
Batman comics gerelateerde politieserie Gotham Central laat
hij knap zien, dat hij uit de voeten kan met realistische
verhalen tegen de achtergrond van een wereld vol superhelden.
Dat laatste is in Point Blank het uitgangspunt: het WildStorm
universum vormt het canvas, maar de nadruk verschuift van
gekostumeerde superhelden naar de mensen onder de maskers.
Een verschuiving, derhalve, van escapisme naar realisme.
Hoofdpersonage en tevens verteller
van het verhaal is Cole Cash, voorheen beter bekend als de
Grifter. Enkele jaren geleden maakte hij deel uit van het
superheldenteam Wildcats en daarvoor behoorde hij tot de proefkonijnen
van het experimentele commandoteam genaamd Team 7, maar dat
is een periode uit zijn leven waar hij liever niet meer aan
terugdenkt. Wanneer oud-collega John Lynch zijn hulp inroept
bij een nogal schimmig zaakje, laat hij zich echter deels
uit loyaliteit, deels uit liefde voor het avontuur toch overhalen.
Lynch belandt na een mislukte aanslag op zijn leven in coma,
zodat Cash zich plots in de rol van detective gedrukt ziet.
De man die doorgaans zijn pistolen laat spreken, moet nu op
zoek naar antwoorden. Wie is Carver, de persoon waar Lynch
naar op zoek was? Welke rol speelt Tao, ooit superheld, maar
inmiddels een gevaarlijke speler in de onderwereld? En vooral,
wie heeft de aanslag op Lynch gepleegd? Hoe meer hij weet,
hoe ondoorgrondelijker het mysterie.
Structureel zit het in vijf hoofdstukken
opgedeelde verhaal zeer intelligent in elkaar. Brubaker maakt
het zijn lezers met snelle overgangen, korte flashbacks en
onbetrouwbare informatie niet gemakkelijk, maar het verteltempo
is nooit zo hoog, dat de rode draad onleesbaar of onbegrijpelijk
wordt. Daarbij is het gebrek aan voorgekauwde expositie in
overeenstemming met de toon van de serie, die niet voor niets
het label 'mature readers' heeft meegekregen. In het bijzonder
het eerste hoofdstuk vereist een zekere zelfwerkzaamheid van
de lezer, wanneer het verschil tussen heden en verleden slechts
aan de subtiele kleurovergangen zichtbaar is. Zodra Lynch
is neergeschoten, hult Brubaker de plot ter compensatie toch
zo veel mogelijk in een superheldenjasje. Dat leidt tot gastoptredens
van twee leden van Gen13 in het tweede hoofdstuk, twee leden
van de Authority in hoofdstuk drie en nog twee voormalige
Wildcats in hoofdstuk vier. Hoofdstuk vijf bevat tenslotte
een terugkeer naar het grimmig realisme van het begin, compleet
met een paar verrassende wendingen.
Ook Britse tekenaar Colin Wilson laat
zich vijf delen lang van zijn beste kant zien. Zijn redelijk
losse, typisch Europese werk sluit prima aan op de rokerige,
in cynisme ondergedompelde sfeer van het verhaal, waarbij
het realisme soms tot in de allerkleinste details wordt doorgevoerd.
In een comic waar op twee personen na niemand in een superheldenkostuum
rondloopt, is de individuele herkenbaarheid van alle spelers
bovendien een vereiste en op dat punt, komt Wilsons consistente,
heldere tekenstijl goed van pas. Hij kiest zelden voor een
overdreven dynamische compositie, zit doorgaans dicht op de
personages en houdt met een sierlijke choreografie elke scène
visueel aantrekkelijk. Tijdens een wilde achtervolging of
een furieus vuurgevecht laat hij nogal eens een steekje vallen,
maar aangezien het aantal actiescènes beperkt is, mag
dat geen groot bezwaar zijn. Daarvoor zet Wilson de schimmenwereld
van elkaar tegenwerkende inlichtingendiensten te overtuigend
neer.
Point Blank is een ambitieus, voor
WildStorm grensverleggend project, dat in de onlangs uitgebrachte
paperbackvorm nog beter tot zijn recht komt. Op die manier
blijft het ritme van het vertelperspectief namelijk gehandhaafd,
zodat de gevoelens van paranoia en déjà vu in
de afsluitende hoofdstukken meer impact hebben. Daarnaast
blijkt in de bundel pas hoe vernuftig Brubaker en Wilson een
van oorsprong superheldenpersonage uit die wereld van fleurige
kostuums hebben losgeweekt. Zeker, op de achtergrond zijn
de superhelden altijd aanwezig, maar in de kern gaat het om
menselijke emoties. Het is een gedurfde stap die in veel WildStorm
titels is doorgevoerd en onder meer heeft geleid tot de met
veel lof ontvangen spin-off Sleeper.
point
blank #1-5
- dc / wildstorm (full color, 32 pagina's) door:
ed brubaker & colin wilson uitgegeven:
oktober 2002 - februari 2003