Het succesverhaal van maker Robert
Kirkman heeft alle kenmerken van een ouderwets jongensboek.
Het ene moment is hij niet meer dan een anonieme schrijver
in de luwte van het hoekje independents, enkele maanden later
is hij uitgegroeid tot één van de populairste
namen in de wereld van de mainstream comics. Zijn zombietitel
The Walking Dead mag dan de doorbraak bij het grote publiek
zijn geweest, Kirkman heeft zijn uitzonderlijke talent pas
daadwerkelijk onderstreept toen hij met Invincible toonde,
dat hij ook het superheldengenre onder de knie heeft. Samen
met tekenaar Cory Walker staat hij daar garant voor vermaak
volgens de klassieke leer.
De eerste vier nummers van de reeks,
die overigens deel uitmaakte van een half dozijn nieuwe series
waarmee uitgeverij Image Comics zich na een lange periode
van extreme diversificatie weer op superheldencomics wilde
richten, vertellen de ontstaansgeschiedenis van de jonge titelheld
Invincible. Mark Grayson zit in de examenklas van de middelbare
school, hij verdient wat geld in het plaatselijke fastfoodrestaurant
en maakt zich verder vooral zorgen om het huiswerk en al zijn
vrienden. Wat zijn leven echter zo bijzonder maakt, is dat
zijn vader Omni-Man is, een buitenaardse superheld die op
onze planeet een bestaan voor zichzelf heeft opgebouwd en
zijn kracht via zijn genen aan zijn zoon heeft doorgegeven.
Wanneer die krachten zich manifesteren, kiest Mark een naam
en een kostuum. Plotseling zijn huiswerk en vrienden slechts
een deel van wat hem dagelijks bezighoudt en moet hij in meerdere
opzichten op zoek naar zijn eigen identiteit, zijn eigen,
unieke plek op deze wereld.
Kirkmans liefde voor de ongecompliceerde
superheldenavonturen klinkt vanaf het eerste nummer in alles
door. Waar veel mainstream comics in deze periode doelbewust
een keuze maakten voor grimmige verhalen met een ondertoon
die zo cynisch was, dat alle fleurige superheldenkostuums
in de meeste gevallen werden vervangen door zwarte outfits
of zelfs helemaal werden opgeborgen, omarmt Kirkman de clichés
van een genre dat volgens de critici op sterven na dood was.
Vervolgens pakt hij die blauwdruk op een dusdanig moderne
manier in, dat het resultaat zowel herkenbaar als verfrissend
is. Het is de combinatie van een gevoel voor traditie ("Het
wordt tijd voor onze eerste team-up," zegt vader Grayson
in het derde deel tegen Mark) en een gevoel voor onderkoelde
humor (moeder Grayson kijkt nauwelijks meer op wanneer vader
en zoon net op tijd en met het gezicht vol schrammen terugkeren
voor het avondeten) die het scenario iets speels geeft, maar
tegelijkertijd volkomen geloofwaardig is en serieus genomen
kan worden. Kirkmans gevoel voor vlotte dialogen speelt daarbij
een sleutelrol.
Cory Walker is een tekenaar met een
stijl die op het eerste gezicht te simpel is. Wat dat betreft,
past hij perfect in het rijtje makers waarmee Kirkman aan
het begin van zijn carrière heeft samengewerkt, want
het zijn die eenvoudige lijnen die ervoor zorgen, dat de sterke
punten van het verhaal kracht wordt bijgezet. Walker houdt
de achtergronden beperkt, zodat de personages beter tot uitdrukking
komen, hij houdt alle gezichten eenvoudig, zodat de nuances
van emoties beter zichtbaar zijn en hij vermengt felgekleurd
enthousiasme van comics uit de jaren zestig en zeventig met
een gestileerde weldaad die bijzonder hedendaags aanvoelt.
Het is een stijl die vaker opduikt, zeker nu het aantal grafisch
ontwerpers en webdesigners in de comicwereld toeneemt, maar
Walker onderscheidt zich door zijn welhaast terloopse charme.
Of dat nu de haardracht van superheldencollega Atom Eve is
of het herkenbare kostuum van Invincible, het past allemaal
in de wereld die Walker hier schetst.
Invincible #1-4 vormen een prettig
leesbare kennismaking met het leven van een kersverse superheld.
Uiteraard bevat het verplichte nummers, waaronder het verhaal
waar vader Grayson precies vandaan komt, een schurk die wraak
wil en een heuse buitenaardse invasie, maar dit superheldenaspect
wordt met gevoel voor timing afgewisseld met alledaagse schoolproblemen,
familiezaken en soapelementen. Voor veel andere schrijvers
zou dat laatste een probleem zijn, want superheldencomics
kennen geen grotere valkuil dan types die zich gedragen als
hormonaal gefrustreerde soaptieners. Voor Kirkman en Walker
is dat echter absoluut geen probleem. Daarvoor is hun liefde
voor het genre te groot, te oprecht, te aanstekelijk.
invincible
#1-4
- image comics (full color, 32 pagina's) door:
robert kirkman & cory walker uitgegeven:
januari 2003 - april 2003