Het is niet eens zo lang geleden dat
de stripalbums van Haarlemse uitgeverij Bee Dee standaard
in zwart-wit verschenen. Twee jaar geleden kwam daarin verandering
met de lancering van de reeks Lola Bogota. Dat sloeg aan,
niet in de laatste plaats omdat de zwart-wit strips in een
maatschappij van digitaal breedbeeld steeds meer een soort
functionele stijlkeuze worden, vandaar dat ook bij de nieuwe
serie Belladonna voor full color is gekozen. De cover geeft
direct duidelijk aan waarom dit voor een strip als deze bijna
verplicht is: een kleurrijk figuur springt over een grote
menigte Franse musketiers, waarbij het contrast en het perspectief
zorgen voor een zwierige dynamiek.
Hoewel de Franse Revolutie in 1680
nog toekomstmuziek is, rommelt het aan het hof van koning
Lodewijk XIV. Een mysterieuze Italiaan dringt het stadhuis
binnen, waar hij een aanslag pleegt op het leven van de zojuist
gearriveerde koning. Alleen door ingrijpen van een novice
blijft hij in leven, een daad die de vorst niet koud laat.
Hij ziet in het meisje zijn engel en hij wil haar bedanken.
Liefst in bed. De novice is echter niet zomaar iemand, haar
naam is Marie en onder codenaam Belladonna maakt ze deel uit
van een geheime afdeling der musketiers onder leiding van
kapitein Maxime de Breuil. Achter de schermen wordt namelijk
vergaderd over de toekomst van het land en in het bijzonder
van Parijs. Invloed op het beleid van Lodewijk XIV zou mooi
meegenomen zijn en Marie, getraind in oosterse technieken
waarmee ze anderen naar de hand kan zetten, is daarbij een
sterk wapen. Haar gevoelens voor Maxime en haar versnipperde
loyaliteit maken haar net zo onvoorspelbaar als ongrijpbaar.
De intriges aan het Franse hof worden
vormgegeven door het schrijversduo Anne en Gérard Guéro,
samenwerkend onder het pseudoniem Ange. Veel van hun werk
heeft een vleugje magisch realisme, maar vooralsnog is daar
hier bij de avonturen van Belladonna geen sprake van. Het
scenario ligt verankerd in onze realiteit, met soms zelfs
te uitgebreide verwijzingen naar en voetnoten over historische
figuren. Net op het moment dat die drang de aandacht gaat
afleiden van de eigenlijke vertelling, zorgt een droom van
Marie voor een mooi etherische uitdieping van haar jeugd.
Soms een beetje clichématig, niettemin wel noodzakelijk
voor het uitwerken van haar personage, zodat de lezer beter
met haar kan meeleven. Daarvoor is zeker genoeg ruimte: waar
sommige van oorsprong Franse strips zich verliezen in veel
eindeloze dialogen en geforceerd gefilosofeer, is hier gekozen
voor een cinematografische aanpak waarbij kalme vertakkingen
van de plot worden afgewisseld met vlotte actie. De gevechten
tussen Belladonna en de Italiaan vormen zonder meer het hoogtepunt,
al gaat het af en toe wat snel.
Aan het begin van zijn carrière
was tekenaar Pierre Alary werkzaam bij Disney en zijn stijl
is daardoor misschien onvermijdelijk een samensmelting geworden
van klassiek Europees lijnwerk en cartooneske dynamiek. Zo
staan de scènes aan het Franse hof van Lodewijk XIV
bol van de details, maar wordt ook net zo gemakkelijk overgeschakeld
naar extreme close-ups van de personages. Vooral de grote
ogen van Marie leggen de animatieroots van Alary meteen bloot.
De verschillende invloeden botsen zelden en het zijn uiteindelijk
de actiescènes die het meest profiteren van de dynamiek
in de tekenstijl. Zo spelend met perspectief, net als op de
cover, kunnen de zwaardgevechten tussen de Italiaan en Belladonna
ook zonder hulp van tekstkaders of dialogen het verhaal vertellen.
Al lijden de achtergronden daaronder, wanneer telkens kan
worden teruggevallen op warme en van textuur voorziene kleuren
mag dat geen bezwaar zijn. Alary, intussen ook al ontdekt
door de Amerikaanse comicwereld, laat zelden een steek vallen.
Met Belladonna heeft Bee Dee een prima
nieuwe serie in handen, eentje die zich onderscheidt van de
onderling inwisselbare Franse historische strips van de afgelopen
jaren. Als album op zich kent dit eerste deel een onbevredigend
einde, als onderdeel van een groter verhaal vormt het een
zeer vermakelijke en elegant geschreven en getekende kennismaking
met het hoofdpersonage. De Nederlandse uitgave steekt bovendien
netjes in elkaar, met een prettige vormgeving en slechts een
enkele slordigheid zoals die bij deze uitgeverij een traditie
is (op de rug van het album staat nog de Franstalige titel).
Bee Dee wordt volwassen, goed nieuws voor de stripwereld.
belladonna
1: marie
- bee dee (full color, 48 pagina's) door:
ange & pierre alary uitgegeven: november
2007