Na enkele kortere werken is het bij
Top Shelf Productions uitgegeven Swallow Me Whole de eerste
volwaardige graphic novel van Nate Powell. In een bestek van
net iets meer dan tweehonderd pagina's verwerkt hij zijn eigen
ervaringen met het begeleiden van personen die leiden aan
een ontwikkelingsstoornis tot de complexe familiegeschiedenis
van twee pubers. Die insteek is minstens zo ambitieus als
veelzijdig, niet in de laatste plaats omdat vertellingen over
een psychische stoornis zo vaak stranden op een net te kinderachtige
toon, een misplaatst vrolijke thematiek of juist op een te
bombastisch uitvergroten van het melodrama. Powell kent de
valkuilen, wat dit een bijzonder debuut maakt.
Het leven van Ruth en haar stiefbroer
Perry wordt volledig op de kop gezet wanneer hun zieke oma
bij het gezin intrekt. De twee pubers, die door hun soms speelse
maar altijd warme band alles met elkaar kunnen delen, moeten
rekening met haar houden en af en toe op haar passen. Tijdens
de spaarzaam heldere momenten beseft oma wat de beide ouders
niet kunnen of niet willen inzien: Ruth en Perry zijn anders
dan de andere kinderen. Ruth leidt aan een dwangneurose en
een vorm van schizofrenie: ze verzamelt allerlei insecten,
heeft daar uitgebreide gesprekken mee en soms is ze zomaar
catatonisch en een kwartier verdwaald in haar eigen wereldje.
Bij Perry uit zijn stoornis zich in visioenen van een klein
mannetje op het uiteinde van een pen of potlood, een grijze
tovenaar die hem op ongelegen momenten dwingt tot het maken
van tekeningen. Omdat niemand anders ziet wat zij zien, vertellen
ze het nu maar niet meer aan volwassenen en zo worstelen ze
met hun stoornis, naast de gebruikelijke puberproblemen over
school, vriendschap en liefde.
In een proloog van krap twee dozijn
pagina's wordt kort doch treffend een beeld geschetst van
het gezin wanneer de oma intrekt. De parallellen tussen Ruth
en haar oma worden bijna terloops geïntroduceerd, waarna
een sprong van ongeveer vijf jaar de handelingen verplaatst
naar een periode waarin de aanwezigheid van het extra gezinslid
al in ieders levenspatronen is gesleten. Zowel bij Ruth als
bij Perry zorgt de psychische stoornis voor enkele sociale
problemen, maar waar het bij Ruth na verloop van tijd escaleert
en uitdraait op diefstal en slecht presteren op school, kan
Perry zich langzaam losmaken van zijn obsessies. De onvermijdelijkheid
waarmee dit een kloof slaat tussen stiefzus en stiefbroer,
ondanks de diepgewortelde liefde voor elkaar, is pijnlijk
oprecht voelbaar in de vertelstem en het tempo van de vertelling.
Met Ruth als het centrale perspectief dwarrelt de plot van
helder naar dromerig, van versneld naar slow motion, tot alle
besef van tijd vervaagt. Na een ietwat gekunstelde kanteling
stormt het af op een finale die zo goed als woordloos de werkelijkheid
achter zich laat, met een aangrijpende metafoor als climax.
Powells dromerige, zwierige tekenstijl
sluit naadloos aan op de thematiek van het verhaal. De eenvoud
van de personages, die met slechts enkele relatief cartooneske
lijnen worden neergezet, zorgt bovendien voor een emotionele
expressie die kan uitstijgen boven de blote feiten. Een oogopslag
hier of een lichaamshouding daar bereikt veelal een magisch
realisme dat de psychische stoornissen niet romantiseert,
maar evenmin bagatelliseert. Wat overheerst, is een gevoel
van ongemak, ongemak dat Ruth en Perry door hun problemen
worden meegesleurd en dat de één de ander niet
kan helpen, ondanks al het gedeelde leed. Vooral wanneer de
duisternis invalt en Powell kan spelen met schaduwen, is de
mix van fijne lijnen en dikke penseelstreken effectief. Ook
zijn gevoel voor design is een wezenlijk onderdeel van vorm
en inhoud, met gedachten die zomaar door het beeld glijden,
de songteksten die bijna deel uitmaken van een decor en geroezemoes
op de achtergrond dat prachtig onleesbaar is.
Natuurlijk, Swallow Me Whole biedt
meer dan een analyse van tieners met psychische stoornissen.
Het zijn de subtiele details over medicatie, over het hebben
van schilderen of tekenen als uitlaatklep en over het ontdekken
van het leven die de gehele gezinsdynamiek een gelaagdheid
geven dat elk genre overstijgt. Toch blijft Ruth de kern van
dit avontuur, haar drang naar orde en haar hoop op beter uiteindelijk
als een trieste noot die haar bestaan opslokt. Powell, die
wat stijl en toon betreft het werk van Craig Thompson en Charles
Burns benadert, onderscheidt zich met deze knappe graphic
novel als groot talent. Zelden eerder was onthechting zo puur
en zo boeiend.
swallow
me whole
- top shelf productions (black & white, 216 pagina's)
door: nate powell uitgegeven:
september 2008