marvel:
the lost generation #10 (marvel)
Het tekenwerk doet enigszins gehaast aan, maar wat nog veel
belangrijker is, het verhaal boeit met het nummer minder.
De tijdreiziger Cassandra duikt weer op en ontdekt in haar
verleden meer over de invasie van de Skrulls. Er gebeurt weinig,
de lezer krijgt veel te veel uitleg en een ongeïnspireerd
plot voorgeschoteld. Als dit zo doorgaat, stop ik ermee. Nog
net twee sterren. tekst
john byrne & roger stern tekeningen john
byrne
the avengers
#28 (marvel)
Na een verfrissende openingsscène vertrekken de Avengers
plots naar Costa Verda vanwege een vaag verhaal van Silverclaw.
De tekeningen zijn opnieuw ronduit prachtig, maar het verhaal
biedt voorlopig weinig perspectief en bevat enkele jeukerige
en voorspelbare subplots. Gelukkig zijn de dialogen iets beter
dan normaal, vandaar dat ik al met al op een score van drie
sterren uitkom. tekst
kurt busiek tekeningen george pérez
x-force
#102 (marvel)
Mijn eerste nummer sinds jaren, maar de moeite waard. Portacio
levert zijn gebruikelijke hoogstaande tekenwerk af en het
verhaal zit slim in elkaar. Onder leiding van Pete Wisdom
wordt X-Force meer en meer een team dat zelf het initiatief
neemt en dat levert veel goede actie in een hoog tempo op.
Bijzonder sterk en vermakelijke comic, al met al krap vier
sterren waard. tekst
warren ellis & ian edginton tekeningen whilce
portacio
wolverine
#150 (marvel)
Uit nieuwsgierigheid toch nog gekocht en het valt eerlijk
gezegd mee. Skroce's tekenstijl is stukken minder chaotisch
dan elders en zijn verhaal is alleszins aanvaardbaar. Wolverine
raakt samen met Yukio verwikkeld in een machtsstrijd tussen
de Japanse broers Haan en Gom en dat levert origineel geschreven
actie op met veel diepgang. Boeiend, ik geef drie sterren. tekst
& tekeningen steve skroce
the authority
#12 (dc)
Na Ellis en Hitch valt natuurlijk bijna alles tegen, maar
het tekenwerk heeft in ieder geval de juiste sfeer. Wat verhaal
betreft, is een juiste keuze gemaakt: the Authority gaat zich
meer richten op wat minder grootschalige conflicten. Leuk
subplot over Jenny Sparks, maar helaas is het script teleurstellend
met matige en niet vlot weglezende dialogen. Vandaar drie
sterren. tekst
mark millar tekeningen frank quitely
hitman
#49 (dc)
Het laatste deel van het verhaal over de kleindochter van
Men's Room Louie die wraak op Tommy wil nemen. Het nummer
is in feite één gevecht zonder inhoud, maar
wel degelijk sterk geschreven en met veel humor, vooral dankzij
de onnavolgbare Baytor. Sterk en gedurfd einde met de dood
van Sean, het zoveelste hoofdpersonage dat sterft. Vanwege
het einde ruim drie sterren. tekst
garth ennis tekeningen john mccrea
the magdalena
#1 (image)
Driedelige miniserie over een voormalige tegenstander van
de Darkness. Het tekenwerk is erg goed en dynamisch, maar
het verhaal stelt niets voor. Een groep vampiers vermoordt
enkele mensen en de Magdalena gaat op onderzoek uit. De laatste
helft van het nummer wordt uitsluitend via slecht geschreven
tekstkaders verteld, vandaar net geen twee sterren, wel één
ster. tekst
joe benitez & marcia chen tekeningen joe
benitez
savage dragon
#72 (image)
Na een zinloos en bovendien vrij vervelend gevecht tussen
Dragon en Mighty Man krijgt Dart de krachten van Mighty Man.
Daarna volgt een idioot gevecht met Cesspool, waarna Dragon
samen met Mighty Man op zoek mag gaan naar SuperPatriot. De
tekeningen zijn wel vrij stabiel en de dialogen zijn realistisch,
maar het verhaal mist te veel aan echte inhoud. Nog nipt twee
sterren. tekst
& tekeningen erik larsen