mek #2
(dc)
Ergens in de nabije toekomst is Sarissa Leon nog altijd op
zoek naar de moordenaar van haar vriend RJ Coin. Meer en meer
wordt duidelijk dat de plot van ondergeschikt belang is. Het
is een excuus voor het scherp neerzetten van een maatschappij
waarin elektronische lichaamsverfraaiing de nieuwste trend
is. Middels flashbacks en spaarzame dialogen wordt getoond
hoe een subcultuur kan uitgroeien tot iets corrupts en hoewel
dat allemaal boeiend wordt uitgewerkt, levert het een vrij
lege comic op. Daar staat het strakke tekenwerk tegenover,
dat met een cartooneske stijl toch een geloofwaardige futuristische
wereld schetst. Niet genoeg voor drie, wel voor twee sterren. tekst
warren ellis tekeningen steve rolston
batgirl
#35 (dc)
In een verhaal dat uit de lucht komt vallen, gaat Batgirl
op zoek naar Alpha. Dat Cassandra meer als detective dan als
een vechtmachine wil fungeren, is een aardige vondst, maar
die verschuiving gaat te gemakkelijk: Batgirl wordt via toevalligheden
op het juiste spoor gebracht. Ook het hoge verteltempo verliest
langzaam iets van de charme, aangezien op deze manier nauwelijks
ooit echte diepgang kan worden bewerkstelligd. Het tekenwerk
sluit echter wel prima aan op dat tempo, want de altijd zo
strakke lijnen en gestileerde composities vertellen het verhaal
ook zonder de woorden effectief. Vanwege het gebrek aan diepte
kom ik uit op een score van twee sterren. tekst
kelley puckett tekeningen damion scott
green lantern
#157 (dc)
Gastschrijver, gasttekenaar en een verhaal dat zich afspeelt
vóór recente gebeurtenissen? Dat is geen ideale
combinatie, zeker niet als Green Lantern zelf geen rol van
enige betekenis speelt. In sneltreinvaart wordt getoond hoe
Kyle's vriendin Jade het samen met Troia opneemt tegen Killer
Frost, waarna de twee een serieus gesprek met elkaar aanknopen.
Op dat aardige gesprek na, slaat de gastschrijver de plank
volledig mis. Van vreselijke clichés tot een doorzichtige
opbouw, het is niet overtuigend. De tekeningen kunnen er net
mee door. Het is overzichtelijk en stijlvast, al is het niet
het professionele niveau dat mag worden verwacht. Hoger dan
één ster is niet haalbaar. tekst
jay faerber tekeningen jamal igle
powers #26
(image)
De detectives Christian Walker en Deena Pilgrim onderzoeken
met hulp van agent David Mack de moord op superheld Red Hawk.
Slim verdeeld over drie door grappige internetpagina's gescheiden
scènes praten ze eerst met Hawks teamgenoot Wing, daarna
met Unity en vervolgens Dragonfist. Met name het verhoor van
Wing heeft dankzij toevoeging van Mack een frisse dynamiek,
die deze voor het overige standaard vertelling aantrekkelijk
houdt. Het tekenwerk lijkt deze keer minder gedetailleerd,
met veel close-ups, duistere locaties en herhaling van composities.
Met de stijl zelf is in combinatie met de inkleuring echter
weinig mis, zodat ik alles bij elkaar een score van drie sterren
uitdeel. tekst
brian michael bendis tekeningen michael avon
oeming
sojourn
#18 (crossgen)
Het einde van de verhaallijn komt snel. Arwyn en het onderdrukte
volk van de stad Ankhara komen in opstand, waarna ze zowel
een grote teleurstelling als een grote triomf ervaart. Ondanks
de vlotte dialogen en de goede sfeer gaat het te gemakkelijk,
want enerzijds lijkt op voorhand zeker dat de in het vorige
nummer van de rotsen geworpen Gareth nog leeft, terwijl anderzijds
het rustig opgebouwde conflict door middel van twee spreads
en veel lege dialoog wordt opgelost. Daarentegen zijn de tekeningen
van een voortreffelijke kwaliteit. De realistische stijl zit
vol met details, aangevuld door de al evenzo overtuigende
inkleuring. Twee sterren is te weinig, vandaar dat ik drie
sterren geef. tekst
ron marz tekeningen greg land