Het blijft lachen met Top Cow, één
van de zelfstandige onderdelen van Image Comics. Soms vraag
ik me af hoe het mogelijk is dat ze überhaupt nog comics
op de planken krijgen. Deze kneuzenkermis lijkt meer op een
variété act dan op een producent van comics.
Toegegeven, het begon allemaal veelbelovend. Marc Silvestri
had alles prima op orde met leuke comics, goede schrijvers
en vooral getalenteerde tekenaars. Het kon niet op.
Maar er is iets misgegaan. Ik weet
niet precies wat, maar het zou best een algehele redactionele
cultuuromslag kunnen zijn. Dat zou in ieder geval een verklaring
zijn voor de manier waarop het kwaliteitsniveau van de comics
bij Top Cow binnen slechts twee jaar tot een historisch dieptepunt
is gedaald. En het blijft niet bij het inhoudelijke aspect.
Ook wat betreft bijvoorbeeld het aanbieden van de comics gaat
het vaak mis.
Iets meer dan een jaar geleden introduceerde
Top Cow namelijk als één van de eersten de 'guaranteed
shipping.' Vanaf dat moment zouden alle comics gegarandeerd
op tijd in de winkels liggen. Een lovenswaardig initiatief.
Comics die te laat verschijnen, vormen vandaag de dag wellicht
de grootste bron van ergernis, dus als daar iets tegen gedaan
wordt, is dat prima. Maar helaas, al binnen een half jaar
bleek dat van 'guaranteed shipping' niets terechtkwam. Tegenwoordig
is de 'guaranteed shipping' na een korte afwezigheid terug,
maar op een andere manier. Nu 'shipt' een nummer van Fathom
'guaranteed' te laat. Denken ze echt dat we daar vrolijk intrappen?
Bij Top Cow barst het van de tekenaars die nog nooit van hun
leven de druk van een maandelijks uitgeefschema hebben ervaren
en het zou me niet verbazen als ze de helft van hun tijd achter
de Nintendo verdoen. Helaas is het redactionele team te onmachtig
om daar verandering in te brengen.
Zoals eerder gezegd, liggen de grootste
problemen op het inhoudelijke vlak. Problemen die er niet
zouden moeten zijn. Top Cow heeft namelijk zowel zeer goede
tekenaars als goede schrijvers in dienst. Zeker, het zijn
er niet veel, maar wel genoeg. Het punt is, de goede tekenaars
en schrijvers werken nooit samen aan één serie.
Altijd heb je ofwel alleen een goede tekenaar, zoals bij Fathom
of Spirit of the Tao, ofwel uitsluitend een goede schrijver,
zoals bij Rising Stars. Of erger, zowel een slechte tekenaar
als een slechte schrijver. Die situatie is iets van de laatste
jaren. Voorheen waren immers Witchblade en The Darkness echte
schoolvoorbeelden van comics met zowel een goede tekenaar
als een goede schrijver. Maar dan vertrekt de schrijver, dan
vertrekt de tekenaar en vervolgens maakt het redactionele
team er een potje van met het uitzoeken van opvolgers die
het woord 'waardig' niet eens waardig zijn. En zo krijg je
series van een amateuristisch niveau, gemaakt door beginnelingen,
prutsers en onbekwamen.
De kern van het probleem ligt in het
grote aantal series dat bij Top Cow wordt geproduceerd. Hoe
je het ook wendt of keert, dat zijn er veel te veel. Als het
nu uitstekende series waren die iets aan het Top Cow universum
toevoegden, zou het geen punt zijn, maar je kunt zonder enig
probleem meer dan de helft van die series schrappen. Het talent
dat daardoor vrijkomt, combineer je met het talent op de series
die overblijven en je hebt een aanbod van kwalitatief hoogstaande
comics waar alle concurrenten nachtmerries van krijgen. Stel
je voor: goed tekenwerk in Rising Stars en Tomb Raider. Of
briljant schrijfwerk in The Darkness en Fathom. Dat is toch
smullen? Dan ga je toch elke week met plezier naar die stripwinkel?
Goede bedoelingen zijn er bij Top
Cow voldoende, maar zodra je het over een goede uitvoering
hebt, kijkt iedereen je vragend aan en zijn de hoge jongens
toevallig opeens net lunchen. Dat is jammer, want het materiaal
waarmee de problemen de wereld uit kunnen worden geholpen,
is aanwezig. Het wordt alleen niet gebruikt, het wordt genegeerd.
En daarmee is Top Cow hard op weg om het lachertje bij Image
te worden. De enige oplossing is een nieuwe redactionele cultuuromslag.
Hopelijk vindt die plaats voordat Top Cow de handdoek in de
ring moet werpen.