Goed zijn, dat is leuk. Maar slecht
zijn is ook een kunst. En niemand is zo slecht bezig als Marvel
Comics, de uitgeverij die met enkele zeer opvallende redactionele
beslissingen de lezer met haar onmetelijke onkunde terroriseert.
Als dit zo doorgaat, voorzie ik een heuse volksopstand, waarna
verschillende redacteuren bij Marvel op het dak van het hoofdkantoor
worden gezet en onder luid gejuich als menselijke vlaggenstok
mogen dienen. Okay, zo'n vaart zal het niet lopen, maar ik
vrees wel het ergste.
Onlangs werd Joe Quesada tot hoofdredacteur
gepromoveerd. Leuk en aardig, maar je kunt het nieuws ook
omdraaien. Je kunt ook zeggen dat Quesada's voorganger Bob
Harras bruutaal is ontslagen en hoofdredacteuren worden er
nooit zomaar uit gezet. Daar is altijd een reden voor. Dat
was al zo toen jaren geleden Jim Shooter bij Marvel nog met
de scepter zwaaide en dat is nu nog zo. Maar wat was er dan
aan de hand? Deed Harras iets fout? Kijk, dat soort details
wordt altijd netjes uit de persberichten gehouden. Daar horen
we de grote baas Bill Jemas niet over.
Nu kan ik Quesada's promotie nog wel
billijken. We hebben het hier over een uitstekend tekenaar,
een zeer getalenteerd schrijver en ook een doortastend zakenman
met veel connecties. En dat in één persoon.
Voor het werk dat Quesada verzet, hebben ze bij een uitgeverij
als Top Cow toch minstens zes man nodig! Maar het redactionele
team van Marvel heeft meer op de kerfstok dan het ontslag
van Bob Harras. Aan het eind van deze zomer werd namelijk
ook schrijver Fabian Nicieza zomaar van zijn serie Gambit
gehaald. Daar is in allerlei tijdschriften en op verschillende
websites nogal stampij over gemaakt en niet zonder reden.
Nicieza is simpelweg gewipt. Het ene moment is hij nog de
vaste schrijver en zo hoort hij een maand lang niets van zijn
redacteur.
Natuurlijk is het zo dat je als freelancer
bij Marvel of DC of waar dan ook weet dat je ooit een serie
gaat verlaten. Zelfs grote namen als Chris Claremont en Peter
David hebben wel eens een serie verlaten. Dat ligt besloten
in het vak. Toen Nicieza begon als schrijver van Gambit wist
hij dus dat er een moment zou komen waarop hij de schrijverspen
aan een ander zou overhandigen. Daar ligt het probleem niet.
Het probleem ligt wel in de botte manier waarop Nicieza is
behandeld en de manier waarop hem vriendelijk doch dringend
is verzocht de serie zo spoedig mogelijk te verlaten.
Zo is aan Nicieza nooit tekst of uitleg
gegeven. Zijn redacteur heeft hem nooit verteld dat hij verkeerd
bezig was, terwijl in een persbericht naderhand uiteen wordt
gezet dat Marvel met Gambit een nieuwe weg in wil slaan. Had
het dan niet makkelijker geweest als Nicieza die weg zou zijn
ingeslagen? Even een mailtje sturen, een snel belletje en
alles is voor elkaar. Of was het vertrouwen in de schrijver
zo minimaal, dat hij wel moest vertrekken? Dat is toch een
aardige deuk in je reputatie. En het vervelende was ook nog,
dat Nicieza het slechte nieuws op de vrijdag van de San Diego
Comic-Con hoorde. Niet even op een goed moment wachten, nee,
gewoon tijdens de grootste comicbeurs ter wereld.
Nu weet ik waarom Nicieza de laatste
dagen van de beurs als ontgoocheld man over de vloer dwaalde.
Als een zielig hoopje mens woonde hij wel braaf alle discussiepanels
bij, maar waar hij normaal altijd het hoogste woord had, hield
hij zich angstvallig stil. Als hij met een papieren bekertje
op de grond was gaan zitten, hadden voorbijgangers hem kleingeld
toegestopt, zo'n trieste blik had hij in zijn ogen. Wat meer
tact, wat meer respect en een beetje meer overleg, dat moet
kunnen. Of is dat in de harde zakenwereld van vandaag de dag
ook al taboe?
Voorlopig moet ik me troosten met
de gedachte dat zowel Bob Harras als Fabian Nicieza ondanks
het ontslag voor Marvel blijft werken. Maar als die ontslagregen
zo doorzet, wil ik nooit meer iets van het huidige redactionele
team van Marvel horen. Behalve als het een bericht is waarin
in verband met hen de woorden 'oneervol ontslag' worden gebezigd.
Maar alleen dan.
ontslag
- 'slecht zijn is ook een kunst' (13.09.00)