Goed zijn, dat is leuk. Maar slecht
zijn is ook een kunst. En niemand is zo slecht bezig als de
huidige top van de Nederlandse stripwereld, het handjevol
veertigers dat de lezer met zijn onmetelijke onkunde terroriseert.
Als dit zo doorgaat, voorzie ik een heuse volksopstand, waarna
de hoofdredacteuren van alle grote uitgeverijen uit hun functie
worden gezet en onder luid gejuich als heipaal worden gebruikt
voor een nieuwe Brabanthallen. Okay, zo'n vaart zal het niet
lopen, maar ik vrees wel het ergste.
Het is al jaren duidelijk dat het
niet echt goed meer gaat met de Nederlandse stripwereld. Vroeger
was het geen vetpot, maar ik kan me nog herinneren dat het
in 1984 tijdens mijn allereerste Stripdagen zo druk was, dat
slenteren de enig mogelijke optie was. De jaren daarna trok
het wel aan, maar het laatste decennium is een neergaande
lijn ingezet. Of het nu gaat om strips of comics, het wil
niet vlotten. Tijdens de Stripdagen in Den Bosch van het afgelopen
weekend was het zo rustig, dat je een hardloopwedstrijdje
kon organiseren zonder dat iemand daar last van had.
Je zou zeggen, dat de mensen die het
voor het zeggen hebben best nerveus moeten worden als ze zien
hoe krap de markt voor strips in Nederland en België
is geworden. De redacteuren van de meeste uitgeverijen lopen
toch ook op de Stripdagen rond? Die horen toch ook de verhalen
en zien toch ook jaar na jaar dezelfde gezichten? Als die
mensen hart voor hun vak hebben, waarom wordt dan niet hard
met de vuist op tafel geslagen en met een rood aangelopen
hoofd geroepen dat het zo niet kan? Strips en comics moeten
uit het verdomhoekje worden gesleurd, strips en comics moeten
weer cool en heftig en vet worden gemaakt. Anders gaat het
onherroepelijk mis.
Als ooit met de vuist op tafel is
geslagen, heb ik daar tijdens de Stripdagen van dit jaar veel
te weinig van gemerkt. Zeker, het was een vooruitgang in vergelijking
met vorig jaar dat de boekenbeurs in de grote zaal was, maar
er moet nog veel worden gedaan voor De Brabanthallen in Den
Bosch dezelfde gezellige sfeer krijgen die vroeger Het Turfschip
in Breda zo kenmerkte. Bij de binnenkomst ruik je duidelijk
dat enkele dagen vóór de beurs een dozijn koeien
de zaal heeft staan bemesten. Wat luchtverfrissers en wat
vloerbedekking zouden wonderen doen.
De ambiance is één ding,
de opzet van de beurs is iets anders. Zo vraag ik me af welke
onverlaat verantwoordelijk is geweest voor het organiseren
van een Pokémon demoshow. En die Gen Con die als een
nageboorte aan de zaal was geplakt, bracht me volstrekt in
verwarring. Heeft dit nog met strips te maken? Bovendien was
het volk dat op die Gen Con rondliep zo vreemd, dat ik niet
verder naar binnen durfde. Bijna had ik aan iemand in zo'n
dwaas kostuum gevraagd hoe dat nou ging als hij naar het toilet
moest, maar ik had het idee dat hij die grappig bedoelde opmerking
van mij geen humor zou vinden. Willen we dit soort mensen
wel op een stripbeurs?
Comics doen het minder goed dan tien
jaar geleden, strips hebben een pittige terugval meegemaakt
en inmiddels heeft elke Nederlandse striptekenaar wel een
prijs gehad. Vooral de laatste tijd lijkt het zoeken naar
een winnaar voor de Stripschapprijs een kwestie van wegstrepen
en er komt een tijd dat bij tekort aan vers bloed een oud-winnaar
wederom de prijs in de handen krijgt gedrukt. Wordt het marktsegment
langzaam maar zeker weggeNintendo'd? Is het beeldverhaal een
verloren zaak en behoren makers van strips en comics tot een
uitstervend ras? Als het zo doorgaat wel.
Voorlopig moet ik me troosten met
de gedachte dat dit jaar een uitgeverij als Big Balloon gelukkig
weer op de Stripdagen aanwezig was (zoals het hoort) en dat
de X-Men film ongetwijfeld nieuwe mensen naar de comics nieuwsgierig
maakt. Wellicht staat een nieuwe generatie stripmakers op
en daarna wil ik nooit meer iets van de huidige top in het
stripwereldje horen. Behalve als het een bericht is waarin
in verband met hen de woorden 'oneervol ontslag' worden gebezigd.
Maar alleen dan.