Zondagavond zijn de stemmen geteld
van de tweede halve finale. Bij gebrek aan presentator Stan
Lee, die volgens de laatste berichten nog steeds thuis in
een hoekje zijn teleurstelling weg aan het huilen is, maakt
de regisseur dan maar bekend, dat het Ed Brubaker is die de
Bad Writer loft in Manhattan mag verlaten. Ed duikt snel even
de keuken in. De zesendertig pakken Chunky Rice muesli waarmee
hij naar buiten komt, propt hij allemaal hij in zijn koffer.
In de hal bij de lift maakt Ed nog
wat grapjes met Brian Reed, maar dan is het moment van afscheid
toch echt daar. Hij tilt zijn koffer op, drukt op een knop
en kijkt verder niet meer om. Brian pinkt een traantje weg.
De laatste weken heeft hij steeds meer respect gekregen voor
deze collega. Hij besluit dat hij hem in het vervolg Ed Michael
Brubaker zal noemen.
INT. BAD WRITER 4 LOFT - AVOND
(Marjorie Liu, Frank Miller en
Brian Reed hebben zich verzameld om de grote eettafel in de
huiskamer. J. Michael Straczynski valt uit tegen Brian, omdat
deze volgens hem verantwoordelijk is voor de dood van Craig
Thompson)
BRIAN
REED
Ik zeg je toch dat het een geintje was.
J.
MICHAEL STRACZYNSKI (wijst naar stoel)
Kop zicht en ga zitten.
BRIAN
REED
Maar Craig is helemaal niet dood! Hij is gewoon met de taxi
meegegaan.
J.
MICHAEL STRACZYNSKI
Waarom slingert hier dan de helft van zijn kleren rond?
BRIAN
REED
Ja, dat was dus het geintje! Ik heb wat spullen uit zijn koffer
gehaald toen ik met hem mee naar de taxi liep.
MARJORIE
LIU
En die maffe muesli van jullie?
FRANK
MILLER
Dat heeft inderdaad een verdacht menselijk smaakje.
BRIAN
REED
Ook een geintje, meer niet. De kracht van de suggestie. Alleen
al omdat jullie dénken, dat Chunky Rice Gold mensenvlees
bevat, gaat het raar smaken. En dat chunkyrice.com was een
ideetje van Ed. Jullie zijn er allemaal ingetrapt.
J.
MICHAEL STRACZYNSKI
Ik zeg het niet nog een keer, kop dicht en ga zitten. De mensenoffers
aan Mephisto moeten rein van ziel zijn. Ik kan niet het risico
lopen dat hier een moordenaar rondloopt. Ik móet het
zeker weten.
BRIAN
REED (wanhopig)
Ja, maar je luistert niet!
J.
MICHAEL STRACZYNSKI
Nee, jij luistert niet. Als je nu niet onmiddellijk gaat
zitten, laat ik mijn broek weer zakken.
BRIAN
REED (gaat zitten)
Als je het zo stelt... Kom op met dat ouijabord.
(Joseph pakt een ouijabord uit
de bezemkast en legt het op tafel. Terwijl hij twee kaarsen
aansteekt, gaat de rest van de bewoners om de tafel zitten.
Marjorie, Frank en Brian kijken elkaar nog een beetje onwennig
aan)
J.
MICHAEL STRACZYNSKI
Ik doe het licht uit, dat is beter voor onze concentratie.
Als jullie nu allemaal twee vingers op het plankje leggen
en terugdenken aan de tijd dat Craig hier was, kunnen de geesten
die contact zoeken ook met ons communiceren.
MARJORIE
LIU
Moeten we nog iets bijzonders doen?
J.
MICHAEL STRACZYNSKI
Maak je gedachten leeg. Hoe minder door je hoofd gaat, hoe
gemakkelijker de communicatie.
FRANK
MILLER (tegen Brian)
In jouw geval een makkie. Jij bent de meester van lege gedachten.
BRIAN
REED
Ga vooral zo door. Dan maken we straks contact met jouw geest.
J.
MICHAEL STRACZYNSKI
Stil! Houd je vingers op het plankje en denk aan Craig, aan
niets anders dan aan Craig. Ik voel een aanwezigheid.
MARJORIE
LIU
Ja, dat zijn wij. Het is je misschien niet zo opgevallen,
maar wij wonen hier al drie maanden samen.
J.
MICHAEL STRACZYNSKI
Concentratie! Het is de aanwezigheid van een geest.
FRANK
MILLER (roept door kamer)
Hey, ouwe hypochonder! Vond je het leuk, hier bij Bad Writer?
J.
MICHAEL STRACZYNSKI
Niet doen! Een geest kan in de war raken als iemand anders
dan de leider van de séance hem aanspreekt.
FRANK
MILLER
Dat heeft Brian ook! Hij raakt in de war als iemand anders
dan Brian Michael Bendis hem aanspreekt.
BRIAN
REED (kijkt op)
Huh? Wat? Waar heb je het over?
MARJORIE
LIU (wijst naar ouijabord)
Kijk! Kijk eens! Het plankje gaat naar 'ja'! Hij vond het
leuk bij Bad Writer. We hebben contact met Craig!
J.
MICHAEL STRACZYNSKI
Nou, dan hebben we mazzel gehad. Voor hetzelfde geld waren
we allemaal hersendood geweest.
BRIAN
REED
En daar kom je nu pas mee?
FRANK
MILLER
Ook dat had voor Brian niet heel veel uitgemaakt.
J.
MICHAEL STRACZYNSKI
Concentratie, mensen. Straks verliezen we contact met de
geest. Stel hem een simpele vraag, eentje waardoor hij zich
op zijn gemak voelt en straks niet in paniek raakt wanneer
wij hem confronteren met zijn dood.
BRIAN
REED
Voor de laatste keer, we hébben hem niet vermoord!
Ik zweer je, hij ligt te slapen, daarom hebben we nu contact
met zijn geest.
MARJORIE
LIU
Okay, ik heb een goede.
(tegen ouijabord)
Wat vond je het leukste aan Bad Writer?
FRANK
MILLER
Het plankje beweegt! Cool!
BRIAN
REED
Wat spelt hij nou? Ik kan het zo snel niet volgen.
MARJORIE
LIU
Volgens mij zegt hij 'Bigjobs'.
FRANK
MILLER
Dat is dat brabbeltaaltje van Leah! Hij bedoelt Leah Moore!
MARJORIE
LIU (in zichzelf)
Ik wist wel dat hij stiekem een oogje op haar had.
J.
MICHAEL STRACZYNSKI
Kun je ons vertellen waar je nu bent? Ben je in het land
der levenden of ben je dood?
MARJORIE
LIU
Daar gaat het plankje weer! Dit is oneindig veel leuker dan
Scrabble!
BRIAN
REED
Wat spelt hij? Kom op, wat spelt hij?
FRANK
MILLER
Even kijken, hoor. Hmm. 'Mors'.
MARJORIE
LIU
Mors? Als in morsdood?
BRIAN
REED (in paniek)
Dat kan niet! Dat kan écht niet! Het was allemaal een
grapje! Ik heb hem zelfs nog de taxi in geholpen.
J.
MICHAEL STRACZYNSKI
Diezelfde taxi die ik leeg weg heb zien rijden?
BRIAN
REED
Craig zat gebukt op de achterbank, daarom kon je hem hierboven
niet zien. Hij had ademhalingsproblemen toen ik hem bij het
afscheid op de rug had geklopt, hij was met zijn hoofd tussen
zijn knieën aan het hyperventileren.
MARJORIE
LIU
Dat klinkt absoluut als Craig.
FRANK
MILLER (wijst naar ouijabord)
Jongens, het plankje beweegt al een tijdje.
J.
MICHAEL STRACZYNSKI
Wat zegt hij? Heb je dat bijgehouden?
FRANK
MILLER
Ja. Hij zegt, 'Wie is Craig?'
MARJORIE
LIU
Is hij nu ook al vergeten wie hij is?
J.
MICHAEL STRACZYNSKI
Dat is een heel interessante ontwikkeling.
FRANK
MILLER
Als je het mij vraagt, is het gewoon de ontkenningsfase.
J.
MICHAEL STRACZYNSKI
Of Brian spreekt de waarheid en we hebben contact met iemand
anders.
FRANK
MILLER
Ik kan me niet voorstellen wie nog ná zijn dood met
jou zou willen praten.
J.
MICHAEL STRACZYNSKI
Het is in theorie mogelijk, dat je de geest kunt oproepen
van iemand die heel binnenkort overlijdt.
FRANK
MILLER
Is het John Byrne? Ik hoop dat het John Byrne is. Ik heb
die man na Bad Writer 2 nooit meer gemogen.
J.
MICHAEL STRACZYNSKI (resoluut)
Het moet Marjorie wel zijn. Om haar is dit allemaal begonnen
en zij wordt mijn eerste offer.
(tegen ouijabord)
Marjorie, ben ik de man die je het
best heeft behaagd?
BRIAN
REED
Het best heeft behaagd? Waar heb je het in vredesnaam over?
MARJORIE
LIU (tegen Joseph)
Ik zit vlak naast je, hoor.
FRANK
MILLER (tegen Brian)
Hij bedoelt seksen.
BRIAN
REED
Het plankje beweegt! Het antwoord is 'Ja'!
J.
MICHAEL STRACZYNSKI
Echt waar?
BRIAN
REED
Wacht, het plankje gaat nog verder. 'Ja, ammehoela'!
J.
MICHAEL STRACZYNSKI (veert op)
Laat het plankje los! Snel! Het is verkeerd gegaan, we hebben
geen contact met een geest, maar met een duivel!
MARJORIE
LIU
Het plankje beweegt nog steeds. Kan dat wel?
J.
MICHAEL STRACZYNSKI
Niet naar kijken! De duivel wil jullie verleiden! Maar jullie
zijn van mij! Van mij! Luister niet naar hem!
MARJORIE
LIU
'Doe de groeten aan Neil Gaiman en Alan Moore'.
BRIAN
REED
Huh? Dat was seizoen twee van Bad Writer.
J.
MICHAEL STRACZYNSKI (tegen ouijabord)
Wie ben je? Vertel op, ik beveel het je, maak je bekend!