Aan het eind van ieder jaar is het
steevast tijd voor lijstjes. Hoogtepunten, dieptepunten en
alles wat daar tussenin ligt, het passeert in sneltreinvaart
de revue. Natuurlijk blijft weeklydose.com niet achter en
wordt teruggeblikt op de vijf invloedrijkste comics van 2002.
1. transformers:
generation one (dreamwave) Als één
comic (en alle spin-offs) in het jaar 2002 voor een aardverschuiving
heeft gezorgd, is het Transformers: Generation One. De serie
kwam precies op het hoogtepunt van een ongekende revival van
cartoons uit de jaren tachtig en zette tegelijkertijd Dreamwave
definitief op de kaart als zelfstandige uitgeverij. Met een
licentie voor Transformers is immers een onvervalste goudmijn
aangeboord. Vorig jaar was Dreamwave nog slechts een onderdeel
van Image Comics, maar dankzij de zeker voor deze tijd ongekende
verkoopcijfers schieten de nieuwe series nu als paddestoelen
uit de grond. Andere uitgeverijen haken op de trend in, waarbij
soms wordt vergeten dat niet elke cartoon uit de jaren tachtig
de moeite waard was; de ultieme bevestiging dat het verhaal
van Dreamwave een geval is van juiste tijd en juiste plek.
Het moet worden bezien of de tol van de roem en expansie niet
te hoog is, maar dat doet niets af aan het feit dat de Transformers
dé trendsetters van 2002 zijn geweest.
2. the
call of duty (marvel) De gebeurtenissen van
11 september 2001 hebben ernstig diepe sporen in de Amerikaanse
samenleving achtergelaten. Bij de grote uitgeverijen werd
in eerste instantie nog openlijk getwijfeld over de vraag
of in de comics überhaupt moest worden gerefereerd aan
de aanslagen op het World Trade Center en het Pentagon, maar
Marvel Comics besloot snel dat doodzwijgen absoluut geen optie
was. Bovendien hadden veel schrijvers de behoefte om de ervaringen
van zich af te schrijven. De drie The Call of Duty miniseries
(in volgorde van verschijnen zijn dat The Brotherhood, The
Precinct en The Wagon) zijn daar een uitvloeisel van, met
hoofdrollen die nu eens niet zijn weggelegd voor gekostumeerde,
bovenmenselijke superhelden, maar voor de brandweerlieden,
de politieagenten en het ambulancepersoneel. Het eerbetoon
aan de 'echte' helden vindt veel navolging: mensen van de
hulpdiensten zijn (tijdelijk?) uitgegroeid tot de belangrijkste
bijpersonages op plekken waar mensenlevens in gevaar zijn.
In de comics van vandaag de dag zijn ze zichtbaarder dan ooit.
En soms tot vervelens toe typisch Amerikaans.
3. batman:
the 10-cent adventure (dc) Dat DC Comics een
paar keer per jaar grote crossovers laat lopen door populaire
titels als Superman en Batman is algemeen bekend. Blijkbaar
is bij deze listige manier van klantenbinding nu eindelijk
ingezien dat de comics niet bepaald toegankelijker worden,
want in het begin van het jaar werd een reeks crossovers in
de verschillende Batman series gelanceerd middels een comic
met als coverprijs slechts tien dollarcent. In Batman: The
10-Cent Adventure wordt het startschot gegeven voor een lange
vertelling over een van moord verdachte Bruce Wayne; een proloog
die zo goedkoop is, dat het uit pure nieuwsgierigheid massaal
werd besteld. De concurrent Marvel Comics nam het idee brutaal
over en kwam met een comic van negen dollarcent, terwijl bij
Image Comics een titel van dertien dollarcent op de markt
verscheen en DC intussen voor 2003 op herhaling gaat, maar
dan bij Superman, het andere icoon van de uitgeverij. Is de
goedkope comic de opvolger van de variant cover? Het lijkt
er wel op.
4. truth:
red, white & black (marvel) Het creëren
van een hype kan wel worden overgelaten aan Joe Quesada. De
hoofdredacteur van Marvel Comics heeft het afgelopen jaar
ernstig vaak de publiciteit gezocht, of dat nu terecht of
onterecht was. Het recentste voorbeeld is Truth: Red, White
& Black, een zesdelige serie van Robert Morales en Kyle
Baker die zo spraakmakend is, dat het de aandacht kreeg van
Entertainment Weekly, USA Today en nog allerlei andere tijdschriften
van naam. Truth: Red, White & Black verhaalt over het
begin van de Tweede Wereldoorlog en onthult dat de ontstaansgeschiedenis
van Captain America nooit volledig is verteld. Jonge Steve
Rogers was niet de eerste die het wonderserum kreeg toegediend,
nee, de Amerikaanse overheid heeft het middel dat de ultieme
soldaat moest opleveren eerst getest op de kleurlingen. Misschien
zoekt Marvel te nadrukkelijk de controverse, maar met makers
van naam en een voor deze uitgeverij stevige thematiek is
Truth: Red, White & Black een controversiële comic
die gezien mag worden.
5. savage
dragon (image) Erik Larsen vierde dit jaar
met Savage Dragon het honderdste nummer. Na Todd McFarlane
is hij daarmee de tweede van de oorspronkelijke oprichters
van Image Comics die deze numerieke mijlpaal heeft bereikt,
maar in tegenstelling tot al zijn collega heeft Larsen sinds
de start in 1992 altijd zelf tekst en tekeningen voor zijn
rekening genomen. Larsen heeft hart voor zijn creaties en
al betekent dit soms dat hij beslissingen neemt die commercieel
niet altijd als verstandig worden bestempeld, dankzij zijn
trouwe fans kan hij al jaren compromisloos de avonturen vertellen
die hij zelf wil. Niet gehinderd door van bovenaf opgelegde
beperkingen (de lange brievenpagina is een traditie en het
feestelijke honderdste nummer was ruim dubbel zo dik) is Savage
Dragon uitgegroeid tot één van de betrouwbaarste
en onder de comic professionals meest gelezen titels van het
moment. Een verkoopkanon zal de serie nooit worden, maar in
een door commercie geregeerd tijdperk is Larsens professionele
hobbyisme wel een zegen.
de 5 invloedrijkste
comics van 2002 - olav beemer feeddate:
31.12.02