Het jaar 2006 was het jaar van Civil
War en Infinite Crisis. Uiteraard scheidt weeklydose.com graag
het kaf van het koren, vandaar dat wordt teruggeblikt op de
vijf comics die je móest lezen om te kunnen meepraten.
Welke comics maakten de tongen los?
1. absolute
sandman (dc) Alles wat bij DC Comics van ook
maar een beetje niveau wordt geacht, krijgt vandaag de dag
een zogenoemde Absolute editie. Dat is natuurlijk slimme marketingtaal
voor een oversized hardcover waar een net zo oversized prijskaartje
aan hangt. Maar waar dergelijke edities in enkele gevallen
met gemak kunnen worden afgedaan onder het kopje 'uitmelken',
valt de dit jaar uitgebrachte Absolute Sandman echter zonder
enige twijfel onder het kopje 'verplichte kost'. Neil Gaimans
klassieker wordt de komende jaren in vier dikke delen uitgebracht
en het eerste van dat kwartet bevat bovendien een handjevol
boeiende extra's, waaronder een volledig script. Daarnaast
zijn achttien van de twintig verhalen speciaal voor de bundel
opnieuw ingekleurd, waardoor de soms wat te duistere sfeer
van vroeger wordt vervangen door zachtere tinten die beter
aansluiten op de dromerige fantasy waar Gaiman meester in
is. De leren kaft, een boekenlegger en een luxe slipcase maken
deze Absolute editie op afstand de comic die je wel móest
lezen in 2006.
2. civil
war (marvel) Sinds een paar jaar beconcurreren
de twee grootste uitgeverijen, Marvel en DC, elkaar weer met
de ene na de andere crossover. Het genre dat sinds halverwege
de jaren negentig in de ban gedaan leek, is terug van weggeweest
en met de wijze lessen van toen in het achterhoofd levert
dat ook daadwerkelijk interessante en goed doordachte verhalen
op. Net als bij Infinite Crisis van DC, waar een lange aanloop
aan voorafging, is Civil War van Marvel niet het gevolg van
even een spontane ingeving, maar het resultaat van een weloverwogen
ontwikkeling in het Marvel universum. Hoewel het concept van
het laten registreren van de superhelden verre van origineel
is, wordt het ditmaal politiek realistischer en uitvoeriger
uitgewerkt. De gevolgen zijn bovendien groter dan bij veel
van de voorgaande crossovers, met voorop de natuurlijk ontmaskering
van Spider-Man, live op televisie. Mark Millar en Steve McNiven
zijn de makers van de centrale miniserie, die ondanks de soms
net even te fragmentarische insteek de loop van 2007 zal bepalen.
3. lost
girls (top shelf) Wat schrijver Alan Moore
ook doet, zijn werk wordt bijna unaniem gezien als het beste
wat de comic als medium te bieden heeft. Halverwege de jaren
tachtig veroorzaakte zijn Watchmen een revolutie in de superheldenwereld,
rond de millenniumwisseling mengde hij een avontuur met literaire
personages in League of Exraordinary Gentlemen en begin dit
najaar verscheen na erg lang wachten het in drie luxe hardcovers
uitgebrachte Lost Girls. Samen met Melinda Gebbie, die het
tekenwerk voor haar rekening nam, duikt Moore in misschien
wel het laatste genre waar hij geen stempel op had gedrukt,
namelijk seks. Met oudere versies van de fictieve personages
Alice (Wonderland), Wendy (Peter Pan) en Dorothy (Wizard of
Oz) worden uiterst expliciete verhalen verteld, waarbij geen
taboe wordt geschuwd. Critici zijn over elkaar heen gevallen
in het afdoen van Lost Girls als pornografie, maar wie verder
kijkt, ziet terugkerende thema's uit eerder werk die met aandacht
voor detail worden uitgewerkt. Moore is en blijft het beste
van het beste.
4. mouse
guard (archaia studios) Het eerste nummer
van Mouse Guard, een creatie van schrijver en tekenaar David
Petersen, verscheen begin dit jaar bij de op dat moment relatief
onbekende independent uitgeverij Archaia Studios Press. Op
het eerste gezicht lijkt het een nakomer van de trend uit
de jaren negentig, toen veel comics uit de alternatieve hoek
opeens kwamen met pratende dieren in de hoofdrol, maar het
avontuur van een groep muizen gaat verder dan deze gimmick.
Dit is een sprookje voor volwassenen, waarin het perspectief
van de muizen op een zeer treffende wijze aannemelijk wordt
gemaakt in woord en zeker ook in beeld: het heldere tekenwerk
in combinatie met de zachte kleurtinten is namelijk zonder
enige twijfel het sterkste punt van de reeks. Mouse Guard
werd door velen over het hoofd gezien, ironisch genoeg zoals
een muis over het hoofd kan worden gezien, maar de recensies
van enthousiaste critici dringen langzaam door tot een wat
breder publiek. Dit kan wel eens de langverwachte troonopvolger
van de klassieker Bone worden.
5. castle
waiting (fantagraphics) Ver voordat Bill Willingham,
de schrijver van de DC / Vertigo comic Fables, bedacht dat
de moderne belevenissen van bekende sprookjesfiguren een goed
idee voor een maandelijkse comic zouden zijn, begon Linda
Medley met een eigen variatie op dat thema in de door haar
geschreven en getekende reeks Castle Waiting. Eerst eind jaren
negentig in eigen beheer bij Olio Press, vervolgens bij Cartoon
Books van haar collega Jeff Smith, daarna terug bij Olio en
sinds dit jaar bij Fantagraphics, thuishonk voor meer grote
namen in het alternatieve circuit. Ter gelegenheid van die
herstart werd een handzame hardcover op de markt gebracht
met daarin de complete serie tot nu toe, aangevuld met het
niet eerder verschenen vervolg van de verhaallijn die net
onderweg was toen de serie bij Olio werd stopgezet. De avonturen
van Lady Jain worden, met een licht feministische ondertoon,
op een warme manier verteld en zijn voorzien van sfeervol
gestileerde zwart-wit tekeningen. Castle Waiting is daarmee
een hardcover die gezien mag worden.
de 5 comics
die je móest lezen in 2006 - olav beemer feeddate:
31.12.06