Dark Horse geniet van de zomer met
de zesdelige miniserie The Escapists. Het eerste nummer kost
slechts een dollar en de cover is van Frank Miller, maar ik
denk dat schrijver Brian K. Vaughan de belangrijkste reden
is om de mini eens te proberen. Een andere goedkope comic
heet Dark Horse Twenty Years, voor vijfentwintig cent. En
op de één of andere manier vind ik de luxe hardcover
The Playboy Interviews erg grappig: dus het gaat toch om de
interviews?
Bij DC is de Dark Knight de volgende
die aan de beurt is voor een Absolute Edition. Het gaat om
The Dark Knight Returns en The Dark Knight Strikes Again,
uiteraard gemaakt door de grootmeester Frank Miller. Daar
houdt de aandacht voor Batman nog niet op, want zowel Batman
als Detective Comics krijgt nieuwe makers. Als dat gaat om
Grant Morrison, Andy Kubert, Paul Dini en J.H. Williams III
is dat zonder twijfel de moeite waard. De start van Atom lijkt
me bij voorbaat kansloos, al is het team van Gail Simone en
John Byrne toch niet zonder gewicht. De verse Justice League
start met een nulnummer, de miniserie The Next sla ik vrolijk
fluitend over, OMAC kan aardig zijn en Jack of Fables bij
Vertigo is een spin-off van Fables die ik ongezien al op mijn
lijstje bij zou schrijven.
Image lanceert vol trots Elephantmen
van Richard Starkings, de man achter de lettering van ontelbare
comics. Leuk dat Ted Naifeh zich kan uitleven op een sequel
van Death Jr, maar in de Occult Crimes Taskforce heb ik minder
vertrouwen; dit is weer zo'n serie die wordt 'gesponsord'
door een actrice. Iron West is de nieuwe Doug TenNapel en
dat wil ik wel proberen, maar het honderdste nummer van Witchblade
bij Top Cow kan me na al die jaren nu gestolen worden.
Het grote nieuws bij Marvel is de
aankondiging van de nieuwe makers voor zowel Uncanny X-Men
als X-Men. Voor Ed Brubaker en Billy Tan loop ik zeer zeker
warm. Maar ik heb mijn twijfels over Mike Carey, omdat hij
als schrijver vaak een soort vreemde sfeer in zijn verhalen
heeft die me niet lijkt passen bij de X-Men. De 'Civil War'
raast verder, door het grootste deel van de reguliere series,
Spider-Girl viert het honderdste nummer, Beyond is een soort
slappe herhaling van de oude crossover Secret Wars en ik twijfel
aan de relevantie van de miniseries Civil War: X-Men en Civil
War: Young Avengers & Runaways. Saillant detail is dat
de tekenaars van de nieuwe Ghost Rider dezelfde zijn als van
het eerste nummer van de vorige serie, begin jaren negentig.
Juli is een zeer drukke maand voor
de independents. Naast de gebruikelijke series namelijk veel
nieuw materiaal en nieuwe series, waaronder Battlestar Galactica
bij Dynamite Entertainment, Anita Blake: Vampire Hunter bij
Dabel Brothers en The Left Bank Gang door Jason bij Drawn
& Quarterly. IDW blijft doorgaan met Transformers en Castle
Waiting herstart bij Fantagraphics. Het belangrijkste nieuws
van de maand is echter het lanceren van Virgin Comics. De
nieuwe uitgeverij start met drie maandelijkse series, allen
geïnspireerd op enkele Oosterse thema's en grotendeels
gemaakt door mensen uit die regio. Snakewoman klinkt vooralsnog
het interessantst van de drie.
comics
:: in
eternals
(marvel) Het eerste nummer moet nog verschijnen,
maar toch staat deze nieuwe Marvel comic Eternals al bovenaan
mijn verlanglijstje voor deze zomer. Hoe kan het ook anders?
De tekeningen worden immers verzorgd door John Romita Jr,
al sinds jaar en dag een betrouwbare kracht, terwijl het verhaal
wordt geschreven door Neil Gaiman.
Gaiman is eigenlijk een apart slag
schrijver. Hij werd in één klap beroemd door
zijn The Sandman bij DC. Daarna verkoos hij de luwte van minder
werk in de comicwereld en ging hij zich toeleggen op leesboeken
en films. Voor Marvel is hij de laatste jaren weer in de schijnwerpers
gekuierd. En gek genoeg viel zijn miniserie 1602 stiekem tegen,
zeker na alle hype die was gegenereerd. Het zou kunnen, dat
dit ook voor Eternals het geval zal zijn. Misschien is Gaiman
nu eenmaal beter met personages die hij zelf creëert
of oude personages die hij zijn geheel eigen invulling kan
geven. Niettemin ga ik het proberen, omdat de vertelstem van
Gaiman altijd erg boeiend is.
Eternals zal pas volgend jaar zijn
afgelopen, dus pas dan kan een eindoordeel worden geveld.
De voortekenen zijn gunstig. Ik heb zin in meer comicwerk
van Gaiman en sinds Romita Jr's vertrek als tekenaar van Amazing
Spider-Man kijk ik uit naar de projecten die hij op zijn bord
krijgt. Kom dus maar op.
comics
:: out
infinite
crisis (dc) De grote crossovers van vandaag
de dag zijn nauwelijks meer vergelijkbaar met crossovers van
vroeger, van de jaren tachtig en jaren negentig. Toen werd
een verhaal vaak geforceerd in het universum verwerkt en van
een gedegen opbouw was daardoor zelden tot helemaal nooit
sprake. Dat is tegenwoordig wel even anders geregeld.
Infinite Crisis is een voorbeeld van
hoe DC door de jaren heen de crossovers anders is gaan aanpakken.
De opbouw, bijvoorbeeld, is zo overdacht, dat vele maanden
voor de echte start al miniseries werden gelanceerd die een
proloog vormden. En zelfs die miniseries waren op hun beurt
allemaal logische uitlopers van verhaallijnen in van de belangrijkste
maandelijkse series van de uitgeverij. Het resultaat is een
gecoördineerde crossover met een goede basis, bedacht
door vooraanstaande schrijvers. Spijtig genoeg blijkt nu,
dat de miniserie zelf toch tekort schiet. De lange opbouw
verzandt in een gefragmenteerd verhaal dat is ontdaan van
alle spanning.
Dus hoewel de gebruikte tekenstijlen
stabiel zijn en de schrijvers een redelijk uniforme stem hebben
gevonden, kan Infinite Crisis de belofte niet inlossen. Het
lijkt nu eerder een verplicht tussennummer tussen de zo scherpe
opbouw en de beloofde gevolgen die de crossover gaat hebben
voor het complete DC universum.