In november keert bij Dark Horse de
originele Grendel terug in de miniserie Grendel: Behold the
Devil. Natuurlijk schuift ook bedenker Matt Wagner dan weer
aan, dus dat kan de moeite waard zijn. Verderop leven Peter
David en Bart Sears zich uit op The Scream, een creatie van
uitgever Mike Richardson. Blijkbaar wordt het universum van
Star Wars zo ingewikkeld, dat een Knights of the Old Republic
Handbook noodzakelijk is; een must voor de fans.
Sinds DC bekend heeft gemaakt precies
wáár de wekelijkse serie Countdown naar aftelt,
heet de tweede helft van de reeks Countdown to Final Crisis.
Dat maakt deze serie voor mij overigens niet aantrekkelijker.
Green Lantern is toe aan het vijfentwintigste nummer van de
huidige reeks, waarin de uitgebreide verhaallijn over Sinestro
tot een einde komt. Over uitgebreide verhaallijnen gesproken,
het zevendelige avontuur over de terugkeer van Ra's al Ghul
in praktisch alle aan Batman gerelateerde series is misschien
een beetje teveel van het goede. Een hardcover van Heroes
speelt handig in op de populariteit van de televisieserie,
al zijn veel van de hier gebundelde verhalen niet meer dan
matige vulling. Ook World of Warcraft verspringt van media
en de game wordt een reguliere comic.
Image geeft het startschot voor een
sequel van de miniserie After the Cape, een paar maanden terug
zeker geen onaardig experiment. Hawaiian Dick van B. Clay
Moore krijgt eveneens een vervolg, Doug TenNapels nieuwste
graphic novel heet Flink en zowel de serie Girls als The Walking
Dead krijgt een nette hardcoverbehandeling. Top Cow haakt
hier met een herdruk van de miniserie Wanted terecht in op
de filmhype die volgend jaar op gang komt.
Marvel ontrafelt de geschiedenis van
het Ultimate universum met de vijfdelige miniserie Ultimate
Origins, wat door de tekenaar Butch Guice een aantrekkelijk
project kan worden. Tegelijk interessant en tenenkrommend
wordt de laatste verhaallijn van J. Michael Straczynski voor
Amazing Spider-Man, waarin nu de status-quo weer volledig
overhoop wordt gehaald. Kosmisch is de uitgeverij goed vertegenwoordigd,
onder meer met een nieuwe miniserie Annihilation en een vijfdelige
serie over Captain Marvel. Jammer dat die laatste geschreven
gaat worden door Brian Reed, toch niet bepaald de beste schrijver
van dit moment. De X-Men franchise rolt van de ene naar de
andere crossover; we zijn toe aan Messiah Complex, wat zich
als inktvlek over alle series verspreidt.
Spijtig dat het katern independents
steeds meer uitgeverijen kent die hun comics paginagroot willen
aankondigen, vaak met een rommelige lay-out en schreeuwerige
kleuren. Dat maakt het veel lastiger voor wie wil zoeken naar
de juweeltjes tussen het grote aanbod. IDW valt gelukkig op
met het eerste nummer van Angel: After the Fall, de serie
die officieel de draad oppikt waar de televisieserie van Joss
Whedon is gestopt. En Oni pakt uit met Queen & Country:
The Definitive Edition, een paperback waarin de eerste twaalf
delen van de serie worden gebundeld. Tot slot is Lower Regions
nieuw, thematisch volledig anders materiaal van Alex Robinson
bij Top Shelf.
comics
:: in
daredevil
(marvel) Als bij Marvel één
titel de laatste tien jaar onherkenbaar is veranderd, dan
moet het Daredevil zijn. Aan het begin van de huidige reeks
was het honderd procent een superheldencomic, tot Brian Michael
Bendis het veranderde in een grimmige, realistische titel
met een volwassen insteek. Een paar jaar later vertrok Bendis.
En als na zijn vertrek één
schrijver het werk van Bendis op een vergelijkbaar niveau
had kunnen voortzetten, dan is het Ed Brubaker, het wonderkind
van de comic crime noir. Hoewel hij in zijn eerste verhaal
stiekem vrij veel van de veranderingen onder Bendis een andere
draai gaf of zelfs terugdraaide, heeft hij de sfeer van deze
serie onaangeroerd gelaten. Nog altijd is Matt Murdock een
gekweld personage dat niet maand in, maand uit vecht tegen
kleurrijke schurken. Superheld Daredevil en advocaat Murdock
worden vermengd tot spannende verhalen die zó uit een
goede politieserie op televisie kunnen komen. Een tekenaar
als Michael Lark weet daar wel raad mee.
Met het honderdste nummer in aantocht
is het een geruststellende gedachte, dat Brubaker en Lark
de perfecte opvolgers zijn geweest voor Bendis en zijn toenmalige,
vaste tekenaar Alex Maleev. Marvel heeft de reputatie dat
ze een status-quo altijd overhoop willen halen, maar bij Daredevil
is daar nu gelukkig geen sprake van.
comics
:: out
american
virgin (dc) Wat kan het toch snel gaan met
nieuwe series. Het valt op, dat het tegenwoordig steeds vaker
series van de DC imprint Vertigo overkomt, maar laten we hopen
dat dit slechts toeval is. Want ook American Virgin is binnen
anderhalf jaar afgegleden van een leuke, gedurfde serie naar
een bedenkelijk rommeltje.
Steven T. Seagle heeft voldoende ervaring
met aparte comics, dus daar kan het niet aan liggen. Het lijkt
alleen wel of de reeks na de eerste verhaallijnen thematisch
helemaal klaar is. Alsof Seagle bang was voor een vroeg einde
en alle subplots maar netjes heeft afgerond, tot hij ontdekte
dat de serie nog steeds door mocht gaan en hij dus verlegen
zat om nieuwe avonturen. Met als gevolg dat deze huidige verhaallijn
op een epiloog lijkt die verder vrijwel nergens naartoe kan
gaan. De gimmick van Adam Chamberlains overtuigingen over
seks is dan niet genoeg; zijn speurtocht naar de moordenaars
van het meisje waarmee hij zijn leven wilde delen, wordt onnodig
opgerekt.
Tekenaars Becky Cloonan en Ryan Kelly
valt weinig te verwijten, zij hebben met een open en artistieke
stijl een prettige visuele sfeer neergezet. Als al ergens
een verwijt kan worden gemaakt, is het dat Seagle te bang
was voor het vroegtijdig eind van de serie. Uiteraard werkt
zoiets enkel averechts, dat maakt stopzetten uiteindelijk
juist onvermijdelijk.