Oude rot Larry Marder is weer terug.
Dark Horse komt precies op tijd voor de feestdagen met de
Beanworld Holiday Special en begin volgend jaar volgt een
bundel van Marders oude werk in de hardcover Beanworld Book
1. Een andere oude rot, Dean Motter, geeft het startschot
voor zijn vierdelige mini Mister X: Condemned. Mike Mignola
heeft intussen Duncan Fegredo weer eens van stal gehaald als
tekenaar voor zijn miniserie Hellboy: The Wild Hunt.
De crossover Infinite Crisis wordt
door DC over de jaarwisseling heen getild, deze maand met
meer miniseries die extra achtergrondinformatie geven. Het
scheelt dat grote namen als Geoff Johns en Grant Morrison
daar nog steeds verantwoordelijk voor zijn. Vigilante keert
terug in een nieuwe, maandelijkse serie, deze keer geschreven
door Marv Wolfman en met tekenwerk van Rick Leonardi, wat
het behoorlijk old school maakt. In de serie Justice Society
of America komt de sequel van Kingdom Come tot een eind, Watchmen
blijft in zesentachtig verschillende edities verschijnen en
bij Vertigo begint de serie Haunted Tank, met relatief onbekende
makers. Goed nieuws voor de fans: Alan Moore's werk voor Swamp
Thing krijgt een hardcoverbehandeling.
Verhalen over koude sneeuwgebieden
doen het goed in de wintermaanden, dat moet Image hebben gedacht.
Dat is namelijk de achtergrond voor Frank Frazetta's Silver
Warriors, een nieuwe miniserie, met van Frazetta zelf helaas
alleen een cover. Phonogram krijgt een sequel, deze keer met
wat losstaande verhalen, Spawn: Book of the Dead is een hardcover
met achtergrondinfo en weetjes over Spawn en ja, de tweede
bundel van Proof is verplichte kost.
Geheimzinnigheid voert de boventoon
bij Marvel, want Secret Invasion is nog niet afgelopen of
Dark Reign gaat van start. En dat gebeurt onder embargo, vandaar
dat over veel relevante series nauwelijks informatie wordt
verschaft. Is dat misschien ook de reden, waarom bepaalde
series deze maand helemaal niet verschijnen? Het experiment
Marvel Noir klinkt interessant, al moeten dan wel betere schrijvers
daarvoor worden ingehuurd, terwijl Marvels: Eye of the Camera
als de langverwachte opvolger van de klassieke Marvels ongetwijfeld
de inbreng van Alex Ross gaat missen. Kurt Busiek is nu eenmaal
niet meer zo vernieuwend als hij ooit was. Aardig nieuws:
Garth Ennis en Steve Dillon, zes nummers lang op Punisher:
War Zone. En ook Incognito van Ed Brubaker zal ik niet laten
liggen.
Het katern van de independents begint
bij Amaze Ink / Slave Labor met het aantrekkelijk gestileerde
tekenwerk van de graphic novel The War At Ellsmere, het vijfentwintigste
nummer van The Boys bij Dynamite en weinig spannends bij Drawn
& Quarterly en Fantagraphics. Wel boeiend kan David Laphams
blik op 30 Days of Night worden: bij uitgeverij IDW begint
hij aan zijn 30 Days 'Til Death. Waarschijnlijk een fout bij
Oni Press, waar de nieuwe Courtney Crumrin wordt aangekondigd
als gemaakt door Chynna Clugston in plaats van door de bedenker
Ted Naifeh. Top Shelf heeft tot slot de tweede editie van
Jeffrey Browns reeks Sulk.
comics
:: in
all
star superman (dc) Toen DC het project All
Star aankondigde, leek het in bijna alles op een imitatie
van het zeer succesvolle Ultimate bij concurrent Marvel. Een
frisse, moderne blik op bekende helden, zonder continuïteit
die als loden last om de schouders hangt. Alleen al vanwege
het hoge kopiegehalte zou het verwerpelijk zijn.
Maar ja, toen bleek, dat All Star
Superman gemaakt zou worden door Grant Morrison en Frank Quitely,
een duo dat al jaren bekend staat om hun drang naar vernieuwing,
intelligente verhalen en om akelig gedetailleerd tekenwerk.
Na wat opstartproblemen, waarbij het tempo in de verhalen
steevast te hoog lag voor echte impact, hebben Morrison en
Quitely gedurende de laatste helft van de twaalf delen die
reputatie meer dan waargemaakt. Samen hebben zij daadwerkelijk
iets bijzonders van de serie gemaakt; een eigenzinnige kijk
op Superman, maar wel altijd met de essentie van het personage
zorgvuldig intact. Dat is de complimenten meer dan waard.
Het laatste nummer is onlangs verschenen.
Daarin wordt de deur op een kier gezet voor een vervolg, desnoods
in een special, wat zeker een aantrekkelijk vooruitzicht is.
Wel op één voorwaarde: als dat vervolg op All
Star Superman maar wordt gemaakt door Morrison en Quitely.
Hun synergie is wat deze serie het predicaat 'All Star' heeft
gegeven.
comics
:: out
x-factor
(marvel) Is het oppervlakkig wanneer iemand
een comic ineens minder leuk vindt, terwijl los van een nieuwe
tekenaar alles bij het oude is gebleven? Waarschijnlijk wel,
of in elk geval een beetje. Toch is dat precies wat de laatste
maanden is gebeurd bij de Marvel comic X-Factor, waarmee het
ineens bergafwaarts gaat.
De tekenaar in kwestie is Larry Stroman.
Jaren geleden werkte hij al samen met schrijver Peter David,
toen op een vorige versie van X-Factor. Waar zijn hoekige
lijnen en krasserige stijl ooit vernieuwend waren, ontbreekt
vandaag de dag alle expressie. Het vernieuwende is weg, Stroman
is verder stil blijven staan en zijn werk is hier en daar
ronduit lelijk. Dan kan David blijven schrijven wat hij wil,
wat hij overigens op zijn gebruikelijke, goede niveau doet;
het kan de dikke onvoldoende van het tekenwerk niet compenseren.
Zonde, voor een titel die juist een eigen stem had gevonden
en ondanks alle crossovers met de X-Men altijd boeiend bleef.
Uiteraard is X-Factor hiermee niet
direct verloren. Fans van de serie en fans van schrijver David
zullen alleen de komende tijd moeten doorbijten. Stromans
optreden is namelijk niet voor slechts één of
twee delen. Hopelijk beseft men bij Marvel op tijd, dat Stroman
die oude magie niet meer heeft, anders gaat het lezers kosten.