"Als in de comics van Top Cow
zo ontzettend veel fouten zitten, hoe kun je dan volhouden
dat jij je taak als redactrice goed doet?" Het moet de
zaterdag van de beurs in San Diego zijn geweest, ergens eind
juli 2000. Dat kan ik me goed herinneren, want ik was erbij
toen je die wijsneus met zijn intelligente brilletje zo voor
gek hebt gezet, dat hij huilend het discussiepanel verliet.
Zijn verdiende loon, daar was iedereen het mee eens. Had hij
maar geen domme vraag moeten stellen.
Achteraf hoorde ik dat die jongen
buiten ook nog door Marc Silvestri onder handen is genomen.
Kom je aan jou, dan kom je aan Marc. Terecht, want ik zou
het evenmin pikken als mijn bedrijf wordt afgekraakt door
een snotjochie dat in de staat California niet eens legaal
een biertje mag bestellen. Van een vriendinnetje bij jullie
op de afdeling marketing heb ik begrepen dat het weinig had
gescheeld of Marc had hem met pek en veren door de stad gesleurd.
Had ik kunnen begrijpen. Sommige vragen stél je gewoon
niet! Zeker niet als het vragen zijn waarop je geen antwoord
kunt geven.
Bij jou is het nu eenmaal zo, dat
je meer tijd kwijt bent aan het aanbrengen van een foundation
dan aan het echte redactionele werk. Kun je niets aan doen;
zo ben je. Bovendien zou niemand het lang uithouden als hij
of zij elke dag de typefouten moest verbeteren van schrijvers
die zo lang met hun luie reet op het strand hebben rondgehangen
dat ze wel een zonnesteek móeten hebben. Dan maar wat
foutjes in de comic. De meeste lezers merken het niet en die
ene keer dat een bijdehand jongetje er wat van zegt, voeg
je hem op bijtende toon toe dat hij blijkbaar te veel vrije
tijd heeft, de wereld groter is dan zijn computerkamer en
meisjes niet alleen op papier of beeldschermen bestaan. Werkt
altijd.
Je kunt echter ook te ver gaan. Je
kunt een redactionele pagina verwisselen, waardoor plots onduidelijk
is wie de comic in kwestie heeft gemaakt. Je kunt bijvoorbeeld
de lijst makers van Witchblade #63 overnemen in The Darkness
#3, zodat niemand ooit beseft dat een deel van die comic is
gemaakt door Nederlands tekentalent Chris Evenhuis. Weet je
wat je die jongen aandoet? Hij doet wat iedere van een internationale
carrière dromende tekenaar zou doen bij zo'n ontkenning
van zijn werk: hij breekt al zijn potloden in tweeën
en gaat in een hoekje zitten mokken. Onze Chrisje! Ik bedoel,
sommige fouten máák je gewoon niet!
Kom je aan mijn landgenoten, dan kom
je aan mij. Verberg de volgende keer de tekstverwerker van
Paul Jenkins of het vlakgom van Dale Keown, want nog één
keer zo'n stunt en je krijgt volgend jaar in San Diego een
complete zaal vol wijsneuzen met intelligente brilletjes tegenover
je. Allemaal met dezelfde vraag: "Als in de comics van
Top Cow zo ontzettend veel fouten zitten, hoe kun je dan volhouden
dat jij je taak als redactrice goed doet?"