Zonde dat je uit de Bad Writer bullpen
bent gestemd. Het is een paar dagen heel spannend geweest
tussen jou en Gail, maar uiteindelijk heb je met zeven stemmen
aan het kortste eind getrokken. Aan de ene kant jammer, omdat
ik je graag langer op de werkvloer van die bullpen had willen
zien. Aan de andere kant toch logisch, omdat jij van de twaalf
deelnemers de beste bent. Eén blik op je laatste nummer
van Batman is voldoende voor de conclusie dat je in Bad Writer
niet thuishoort.
Natuurlijk zullen de critici hun woordje
klaar hebben. Dat je een verhaal van zes delen hebt opgerekt
tot twaalf. Dat de plot niet meer is dan een excuus voor optredens
van alle bekende schurken uit de serie. Dat de onthulling
wie Hush nu is een anticlimax is, omdat je terugvalt op de
vuistregel dat de dader behoort tot de cast die in de eerste
twee delen wordt geïntroduceerd. Dat je een gebrek aan
durf toont omdat je de status-quo van de comic bijna volledig
intact laat. En dat je aan het eind met zes pagina's expositie
je eigen regels over het effectief vertellen van een verhaal
overtreedt. Ze doen maar.
Wij weten beter. Wij weten hoeveel
bloed, zweet en koude rillingen die twaalf nummers Batman
je hebben gekost. Eigenlijk is het een godswonder dat je dit
verhaal überhaupt op een bevredigende manier hebt afgerond,
want ik kan me een nachtelijk telefoongesprek herinneren waar
je in tranen opbiechtte dat je na hoofdstuk tien zelf ook
niet wist wie Hush nou was. In de wandelgangen wordt deze
manier van schrijven doorgaans de 'Rob Liefeld School of Comic
Book Writing' genoemd. Gewoon ergens beginnen en vervolgens
halverwege ontdekken dat je werkelijk waar geen idee hebt
hoe het moet aflopen. Toen ik je dat vertelde, was je in één
klap bij de les en moet je eens kijken wat uit je tekstverwerker
is gerold.
Blijkbaar ben ik niet de enige die
deze mening is toegedaan, want het gerucht gaat dat Bill Jemas
je een soortgelijk verhaal wil laten schrijven voor Captain
America. Twaalf nummers lang, gastrollen voor iedereen van
Baron Zemo tot de Red Skull en een schurk die achter de schermen
alle touwtjes in handen heeft. Als je vervolgens halverwege
iedereen op het verkeerde been zet met de dramatische terugkeer
van Bucky, is het geheid een megahit! Dat je een exclusief
contract bij DC hebt, is geen probleem. Bill trekt zijn chequeboek,
jij krijgt een leuk zomerhuisje in Florida en we lullen nergens
meer over.
Mijn advies is, doe het niet. In datzelfde
geruchtencircuit wordt immers ook beweerd dat Bill dit jaar
zijn laatste kerst als directeur bij Marvel viert. Liever
wat onschuldige kritiek op een knap staaltje improvisatie
dan volgend jaar je fonkelnieuwe zomerhuisje in Florida moeten
afstaan omdat alle besluiten van de ontslagen Bill worden
teruggedraaid. Mocht je nu echt om geld verlegen zitten, kun
jij je nog altijd opgeven voor Bad Writer 4.