Zestien jaar geleden ging je naar
Image Comics. Dat waren goede tijden, maar wat is vandaag
de dag overgebleven van de gouden bergen die jullie elkaar
toen beloofden? Ik kan me herinneren, dat ik me verbaasde
over jouw overstap naar de nieuwe uitgeverij. Van Jim en Todd
kon ik het me levendig voorstellen. Dat waren toen nog jonge
honden die zagen hoeveel centjes Marvel aan hun werk verdiende,
jonge honden die al die centjes het liefst voor zichzelf wilden
houden. Maar jij? Jij was de opa onder de rebellen, de verstokte
hippie die dacht, dat hij erbij hoorde.
Je werk voor Marvel was me eerlijk
gezegd ook nooit zo opgevallen. Sterker, ik heb begin jaren
negentig bijna anderhalf jaar lang Guardians of the Galaxy
gespaard, zonder dat ik enig idee had wie de schrijver en
tekenaar precies was. Ja, je naam stond bij de credits, maar
dat was puur een kwestie van ene oog in, andere oog uit. Toen
het nieuws over de oprichting van Image wereldkundig werd
gemaakt, wat zonder internet lang duurde, heb ik zeker drie
nachten liggen peinzen over wie jij dan was. Omdat Image bestond
uit tekenaars die dachten dat ze konden schrijven, heb ik
even vermoed dat jij stiekem John Byrne onder pseudoniem was.
Uiteindelijk heb ik jouw ShadowHawk
gewoon wel gekocht. Het waren nu eenmaal de jaren negentig,
iedereen werd helemaal wild bij het zien van de prijslijst
in tijdschriften als Hero en Wizard en ook ik moet toen in
mijn drang naar woekerwinsten, herstel, in mijn enthousiasme
alles van Image hebben besteld. Tegenwoordig zou ik geen enkele
serie met houterig tekenwerk en een clichématig verhaal
langer dan drie maanden blijven volgen, maar toen kon dat
nog. Mijn portemonnee was je zeer dankbaar toen je een paar
jaar later werd gepromoveerd tot de functie van uitgever.
Hoe meer je bezig was met het uitstippelen van het beleid,
hoe minder tijd je kon besteden aan het maken van comics die
ik toch niet leuk vond. En het werkte: de laatste comic die
ik van je kocht, is uit 1997.
Als uitgever heb je het overigens
niet veel beter gedaan dan als schrijver en tekenaar. Onder
jouw leiding is Image veranderd van de plek waar de beste
superheldentekenaars van het moment hun hobbyprojecten onderbrengen
tot de plek waar allerlei onbekende, onbenullige en onbegenadigde
makers hun op een krakkemikkige tekentafel in de garage van
hun ooms en tantes gemaakte indie-bagger stallen. Organisatorisch
mag je het aardig hebben gedaan, jullie draaiden zowaar voor
het eerst winst, maar aan het eind van de rit is winst een
relatief begrip. En 'creatief failliet' is dat niet. Ik heb
staan juichen als een revolutionair op de barricaden, toen
Erik je vier jaar later uit je ambt kwam ontzetten.
Inmiddels ben je teruggekeerd naar
waar je bent begonnen, als de schrijver en de tekenaar van
series die mij nooit zo opvallen. Het zou kunnen, dat ik al
anderhalf jaar een serie spaar, zonder dat ik enig idee heb
dat het werk van jou is. Hoewel, ik ben tegenwoordig kritischer.
Ik lees nog liever werk van John Byrne onder pseudoniem.