Zestien jaar geleden ging je naar
Image Comics. Dat waren goede tijden, maar wat is vandaag
de dag overgebleven van de gouden bergen die jullie elkaar
toen beloofden? Ik kan me nog herinneren, dat ik je vaak publiekelijk
heb bespot en beschimpt vanwege je obsessie met die waardeloze
balletjes waarmee een honkballer toevallig zijn zoveelste
homerun heeft geslagen. En dan die belachelijke rechtszaken
waarin je verwikkeld was, ja, dat waren ook altijd heerlijke
verhalen voor bij het haardvuur. Om te zwijgen over je kleine
spraakgebrek, ideaal voor een persiflage.
Toch ben ik al die jaren redelijk
trouw aan je gebleven. Ongeacht wat kwade tongen beweren,
nee, dat was heus niet alleen omdat ik jouw creatie Spawn
sinds het begin heb vertaald. Je oude werk bij Marvel, dat
voor Incredible Hulk en Amazing Spider-Man, vond ik bijzonder
de moeite waard. In een langzaam in slaap gesuste comicwereld
zorgde jij met een grensverleggende tekenstijl voor de revolutie.
Jij en Jim hebben begin jaren negentig voor het tekenwerk
gedaan wat Frank Miller en Alan Moore halverwege de jaren
tachtig voor het schrijfwerk hebben gedaan. Daarmee steeg
het medium comics definitief uit boven het clichébeeld
van stripjes voor kinderen.
Het kan ook niet anders of jij en
Jim zijn de twee aanstichters van de exodus bij Marvel geweest.
Kom op, geef toe, jullie waren de oproerkraaiers, de twee
schavuiten die in korte broekjes en met een honkbalpetje achterstevoren
op het hoofd die andere tekenaars hebben verleid tot het oprichten
van Image. Die X-Men #1 van Jim en die Spider-Man #1 van jou
waren samen goed voor meer dan tien miljoen verkochte exemplaren.
Dat zijn heel veel centjes. En ik ken jou een beetje. Als
je veel centjes ruikt, wil je die allemaal zelf houden. Het
mag niets kosten, als het maar veel oplevert. Vandaar dat
je B-acteurs hebt laten opdraven voor een film en al je action
figures laat maken door de minderjarige arbeidskrachten in
de sloppenwijken van Rio de Janeiro. Echt, had ik het zelf
maar bedacht.
Bij jou is het bovendien niet alleen
vorm boven inhoud. Spawn is een tijd lang ook echt heel goed
geweest. De combinatie van Greg Capullo als tekenaar en Brian
Holguin als vaste co-schrijver toverde de serie om tot een
stevige urban horror, een comic die een synergie opleverde
waar ik als vertaler helemaal van ging tintelen. Volgens mij
heb ik een paar maanden lang geen grapjes gemaakt over je
honkbaltroep en je spraakgebrek. Dat zegt wat! Helaas heb
je daarna je eigen glazen ingegooid. David Hine als de schrijver?
Philip Tan als tekenaar? Het mocht zeker weer eens niets kosten?
De collectieve wanprestatie van die twee kost mij straks jaren
therapie.
Ik denk dat het bij Image niet mis
is gegaan toen een handjevol eenvoudige tekenaars dacht dat
ze wel konden schrijven. Nee, het is misgegaan toen een handjevol
eenvoudige tekenaars dacht dat ze voor zakenman konden spelen.
Je bent verworden tot het establishment waar je ooit zo tegenaan
trapte. Je revolutionaire idealen zijn afgekocht, je zakken
zijn gevuld. Zonde!