Spawn 31 heeft zo veel post
opgeleverd, dat het de directe aanleiding is voor de eerste
online brievenrubriek. We gaan gewoon verder waar we in Spawn
33 met de post zijn gebleven, met als enige verschil dat de
Amerikaanse Spawn 100 inmiddels is verschenen en ik dus nu
wél weet hoe de huidige verhaallijn afloopt.
Natuurlijk zal ik in de loop van dit
redactioneel de afloop van het verhaal niet verklappen. Ik
heb mijn lesje geleerd na de problemen die ontstonden toen
ik onlangs op mijn website onthulde welk vrouwelijk personage
in dat honderdste nummer sterft! Genoeg inleidend gebabbel;
tijd voor de post.
Hoi Olav,
In Spawn 31 gebeurt eindelijk eens iets drastisch. In de nummers
na Spawn 26 is de rode draad van de serie verdwenen: de Fitzgeralds
kwamen niet meer voor en de zwervers waren opeens verdwenen.
We kregen alleen maar nieuwe personages, die nogal slap in
het verhaal werden verwerkt. Ook Spawn lijkt de weg kwijt.
We weten niet meer wat hem beweegt, waarom hij vecht en wat
hij denkt. Eerst kon je altijd zijn emoties voelen, maar nu
zegt hij niets meer en verwordt hij tot wat hij in de serie
Spawn the Undead heeft gehaat, want hij bemoeit zich net als
de hemel en de hel met de mensheid.
In dit nieuwste nummer voegt McFarlane weer een beetje mystiek
aan het verhaal toe, door eindelijk het langverwachte 'kind'
bij de plot te betrekken. Ook ik dacht eerst dat het om Cyan
ging, maar later kreeg ik het gevoel dat zij het toch niet
is. In het tweede verhaal zien we hoe Spawn ervoor zorgt dat
weer twee idioten minder op deze wereld rondlopen en dit is
een goed voorbeeld van hoe hij niet nadenkt. Hij denkt dat
hij zo veel weet over de hemel en de hel, maar wist hij dat
twee duivels de lichamen van deze twee dwazen zouden overnemen?
Twee duivels die een grotere duivel oproepen? We weten niet
langer wat Spawn denkt en dat is jammer. Rick Niemantsverdriet, Vlissingen
Spawn toont inderdaad al lange
tijd zijn emoties niet of nauwelijks. Als dan al een emotie
komt opborrelen, is het meestal zijn opgekropte woede. Je
kunt daar bezwaar tegen hebben, maar ik vind het wel bij het
personage passen. Mensen moeten bang voor hem zijn en dat
wil vast niet lukken als hij eerst een gezellig spelletje
Yahtzee met zijn volgende slachtoffer speelt.
Yo Olav,
Ik heb zojuist Spawn 31 gelezen en vond het een goed nummer.
Alle stukjes uit de voorgaande nummers vallen nu langzaamaan
op de juiste plaats en dat bevalt me wel. Vroeger vond ik
dit een minpuntje van de serie. Het was heel irritant dat
McFarlane een verhaal met een bijpersonage zomaar links liet
liggen en allerlei nieuwe bijpersonages introduceerde. Maar
achteraf klopt alles toch en moet je eigenlijk voor het lezen
van een nieuw nummer eerst een paar oude delen lezen.
Zelf denk ik ook dat Wanda in het honderdste Amerikaanse nummer
sterft. Maar of ze dan nooit meer in de serie terugkeert,
weet ik niet. Misschien komt ze wel terug in de gedaante van
een engel en moet ze Spawn vermoorden. Dat zou zeer interessant
zijn. Jelle van Brakel, Eindhoven
Wat wordt het me toch weer moeilijk
gemaakt! Wat zou ik als antwoord op deze brief graag vertellen
hoe de vork werkelijk in de steel zit en wat begin 2001 in
Spawn 34 gaat gebeuren. Maar nee, ik houd me aan mijn woord
en houd mijn mond stijf dicht.
Beste Olav,
Hoewel Spawn 31 al een tijd in de winkels ligt, ontvang je
alsnog een brief over de recente ontwikkelingen. Ik ben tevreden
over de laatste nummers. Todd McFarlane staat vaak garant
voor allerlei verrassende ontwikkelingen en deinst er niet
voor terug het hele uiterlijk van de serie te veranderen.
Dat zijn controversiële aanpak niet altijd even succesvol
is, bleek wel toen Spawn the Undead al na slechts negen Amerikaanse
nummers werd stopgezet.
Voor de reguliere serie pakt het een stuk beter uit. Hoewel
Spawn ook hier vaak slechts een soort bijrol speelt, is zijn
rol toch groter dan in Spawn the Undead. Bovendien zorgen
de vaste bijpersonages voor een belangrijk stukje herkenbaarheid
dat veel lezers van Undead kennelijk toch misten. Daarnaast
kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de populariteit
van de reguliere serie voor een deel te danken is aan haar
geweldige karakter: Spawn deinst niet terug voor moord en
dat wordt vaak onderstreept.
Bij 'verrassende ontwikkelingen' denk ik zeker aan het 'duivelskind'
dat Wanda in zich draagt. Eigenlijk opvallend dat een gebeurtenis
die al in Spawn 21 werd aangekondigd voor zo veel opschudding
kan zorgen. Het geeft in ieder geval aan, dat McFarlane ver
vooruit heeft gepland. Jouw theorie dat Wanda sterft bij de
geboorte van het kind, vind ik aannemelijk. Het is een gewaagde
stap, waar veel schrijvers niet eens van durven dromen.
De problemen van de Fitzgeralds hebben een realistische uitstraling.
Terry die weigert te accepteren dat zijn dochter professionele
hulp nodig heeft, maar vooral ook de scène waarin hij
zijn vrouw van overspel beschuldigt. Daarnaast valt me op,
dat de geestverschijning van Al Simmons regelmatig terugkeert.
Spawn lijkt hem nodig te hebben om soms wakker geschud te
worden en zijn band met de realiteit niet te verliezen. Johan Nelemans, Zevenbergen
Bij het lezen van de post valt
me op, dat niet iedereen die geestverschijning van Al Simmons
kan waarderen. En dat terwijl het juist vanwege de functie
die jij aanstipt zo'n belangrijk onderdeel van de serie is
geworden. Overigens heb ik het idee dat we deze verschijning
na de gebeurtenissen in Spawn 34 niet meer zien... maar laat
ik vooral niets te veel zeggen.
Beste Olav,
Ik was benieuwd naar Spawn 31, maar ik had niet verwacht dat
het nummer zo goed zou zijn. Wanda zwanger van een onbekend
persoon (de duivel uit Spawn 28 misschien)? En Cyan met haar
telkens terugkerende nachtmerries? Zou de duivel Cyan soms
als pion tegen Spawn willen gebruiken?
Ook het tweede verhaal was erg goed. En ja, Urizen ziet er
zeer machtig uit. Jouw theorie over de Amerikaanse Spawn 100
klopt wel aardig. Als Wanda inderdaad sterft, zou Spawn dan
eindelijk zijn gevoelens voor Angela tonen? In de miniserie
Angela hebben die twee niet bepaald stilgezeten. Steven Kouijzer, Zierikzee
De verleiding is wel heel groot!
Zal ik toch een tipje van de sluier oplichten? Snel verder
met de volgende brief, voor ik mijn mond voorbij praat en
nog en keer de woede van Spawn-lezend Nederland op mijn hals
haal.
Hoi Olav,
Jezus, wat is het spannend! Na het lezen van Spawn 31 heb
ik een theorie over wat de komende nummers gaat gebeuren.
Het kind dat Wanda draagt, is niet van de duivel maar van
Al Simmons. Zie de tekst, "iets onmogelijks." Al
was onvruchtbaar, dus konden hij en Wanda onmogelijk kinderen
krijgen. En dan de tekst, "de cirkel is rond," waarbij
Wanda haar trouwring vasthoudt. Dat het kind van de duivel
zou zijn, is namelijk toch wel voor de hand liggend en het
duo McFarlane / Holguin verrast ons altijd.
Maar wie sterft dan? Als het oma Blake is, zal zij zich waarschijnlijk
opofferen voor de baby of voor Cyan. Zij zal de reddende engel
zijn en in de hemel als beloning worden verenigd met haar
geliefde. Waarom ik dit denk? Tja, want wat zijn de andere
mogelijkheden? Cyan? Lijkt me sterk, want er ligt nog een
grote toekomst voor haar in de serie. Het nieuwe kind? Lijkt
me niet logisch, want je verzint geen nieuw personage om die
vervolgens meteen te laten sterven. Angela en Tiffany? Sorry
hoor, maar dat zijn engelen en die zijn al dood. Wanda? Ik
moet toegeven dat het mogelijk is en zeker zeer gedurfd. Misschien
ook wat te voorspelbaar. Dit schreeuwt om een ontknoping! Enric Batista, Terneuzen
Engelen zijn inderdaad per definitie
gestorven, maar dit wil nog niet zeggen dat ze niet voorgoed
uit de weg kunnen worden geruimd. Dat is in het begin van
de serie enkele malen aangestipt. Toegegeven, eigenlijk mag
je dan niet spreken over het 'doden' van een engel, maar over
het 'vernietigen.'
Hey die Olav,
Spawn 31... tja, wat kan ik zeggen? Greg Capullo's meesterlijke
tekeningen hoeven na al die tijd niet meer te worden geprezen,
maar ze blijven geweldig. En dan het verhaal: in het eerste
deel speelt Cyan eindelijk weer de hoofdrol en dat staat altijd
garant voor iets goeds. De droom was erg creepy en het was
leuk om de Violator weer te zien. Als klap op de vuurpijl
was die laatste pagina niet alleen geweldig getekend, maar
zo'n tekst als "ik ben zwanger" doet je gewoon naar
het volgende nummer snakken. Ja, de heren Holguin en McFarlane
weten hoe ze de lezer geboeid moeten houden!
Het tweede verhaal zat vol met veel bloed en sarcastische
opmerkingen. Het praatje tussen Al Simmons en Spawn vond ik
overbodig, maar daarentegen was het gebeuren rondom Urizen
wel leuk. Dit belooft veel goeds voor het volgende nummer.
Over de Amerikaanse Spawn 100 heb ik een theorie of honderd,
dus die houd ik maar voor me. Spannend wordt dat nummer zeker! Kevin Boitelle
Had ik het maar van tevoren geweten.
Had ik maar geweten dat ik bij het maken van een online brievenpagina
zo in de verleiding zou komen om te verklappen wat in de Amerikaanse
Spawn 100 gaat gebeuren. Want ook na deze brief moet ik me
verbijten. Het is bijna net zo erg als die keren dat ik in
een volle bioscoopzaal zit en de clou van The Sixth Sense
wil verklappen.
Beste Olav,
Het valt me op dat in Spawn 31 Todd McFarlane de tekeningen
van Cyan door zijn eigen dochters heeft laten tekenen. En
eentje heet nog Cyan ook? Gaat het volgende kind van Wanda
dan Kate heten? Peter Wildenbeest, Arnhem
Laat ik me heel voorzichtig uitdrukken:
ja en nee. Ik weet dat je daar niets mee opschiet, maar over
twee maanden in Spawn 34 zal alles duidelijk worden.
Daarmee rond ik de eerste online brievenpagina
af. Ondanks mijn zwijgplicht over de afloop van de huidige
verhaallijn is het me goed bevallen en zodra het aantal brieven
er weer om vraagt, zal ongetwijfeld een vervolg op dit initiatief
komen. Voor nu wens ik alle lezers prettige feestdagen en
een knallend 2001!