Hoe verfilm je het rouwverwerkingsproces?
In handen van Hollywood draait dat maar al te vaak uit op
een uiterst zwaar aangezet melodrama. In handen van schrijver
en regisseur Michael Winterbottom is Genova het resultaat,
een film die het drama juist klein en compact houdt door het
te plaatsen tegen de achtergrond van een oude, voor de hoofdrolspelers
onbekende stad vol kleine steegjes, zijweggetjes en doodlopende
paadjes. Soms ongekend prachtig, dan ineens weer dreigend.
Na een verkeersongeluk van Marianne
(Hope Davis) is Joe (Colin Firth) in één klap
een alleenstaande vader van zijn twee tienerdochters. De beide
dochters zaten tijdens het ongeluk in de auto en dat levert
vooral bij de jongste, Mary (Perla Haney-Jardine), een stevige
dosis schuldgevoelens op. Oudste dochter Kelly (Willa Holland)
zet zich nog meer tegen haar zusje af en Joe besluit, dat
het gezin weg moet uit de stad, weg moet uit dit huis. Oude
vriendin Barbara (Catherine Keener) heeft gevraagd of hij
les wil geven aan de universiteit van Genua en het is daar,
in die historische stad, dat het gezin echt kan beginnen met
het verwerken van het leed. De drie moeten zichzelf weer vinden.
Juist in een onbekende stad zorgt dat voor pijnlijke contrasten.
Bij zoiets universeels als het rouwverwerkingsproces
liggen de clichés op de loer. Winterbottom ziet dat
snel in en hij houdt alle conflicten intern. Hoewel het opvallend
is, dat hij soms in zijn regiekeuzes externe spanning suggereert,
die eigenlijk niet bestaat (zo 'ziet' Mary af en toe ineens
een verschijning van haar moeder en zo verdwalen de zusjes
keer op keer net niet in de steegjes), zet hij een zeldzaam
oprechte en geloofwaardige gezinsdynamiek neer. Vader en dochters
moeten eerst ieder een eigen kant opgaan, voor ze beseffen
dat ze elkaar nu harder nodig hebben dan vroeger. Daarbij
is de rol van Mary het belangrijkst, gesteund door fijn ingetogen
acteren.
Dat het slot van Genova in eerste
instantie plotseling voelt, is niet alleen het gevolg van
een redelijk geforceerde tempoversnelling in het laatste kwartier,
maar bovenal van de subtiliteit waarmee de interne conflicten
zijn neergezet. Want rouwverwerking heeft geen oplossing,
behalve misschien in een uiterst zwaar aangezet melodrama
uit Hollywood. Winterbottom laat de personages dolen, letterlijk
en figuurlijk. Dat maakt het zowel mooi als pijnlijk.
genova
- 94 min (michael winterbottom) cast: colin
firth, hope davis, willa holland, perla haney-jardine &
catherine keener gezien: 11.07.09 - utrecht,
louis hartlooper