the mighty
avengers #2 (marvel)
Het nieuwe team Avengers, vers verzameld door Iron Man, krijgt
als vuurdoop meteen een gevaarlijke tegenstander in de vorm
van Ultron. Het gevecht met Ultron, dat overigens alleen werkelijk
interessant is omdat Ultron zo anders is dan gebruikelijk,
wordt vermengd met een handjevol korte flashbacks over de
verschillende teamleden op de eerste dag na de Civil War.
Die scènes zijn een stuk boeiender dan de actie en
hoewel het tempo op deze manier flink uit het verhaal wordt
gehaald, is het daardoor geen echt bezwaar. De tekeningen
zijn rond, een beetje cartoonesk en altijd lekker helder in
het neerzetten van de composities, mede dankzij de donkere
kleuren. Al met al drie sterren. tekst
brian michael bendis tekeningen frank cho
x-factor
#18 (marvel)
Mutant Town ligt onder vuur en een groep mutanten die zichzelf
de X-Cell noemt, zorgt voor wat spanningen. X-Factor wordt
bij deze situatie betrokken en hoe interessant deze gevolgen
van M Day ook zijn, het voelt toch allemaal als overbodige
zijweggetjes die in de weg staan aan het soort verhalen dat
in deze serie kan worden verteld. De bijrollen voor Quicksilver,
die na de recente gebeurtenissen lang niet zo boeiend meer
is, en de altijd zeer matige Marrow helpen evenmin. Ook de
tekeningen vallen tegen; het is een stijl die te grof is,
veel te oppervlakkig en veel te weinig gedetailleerd voor
de subtiliteiten in de dialogen. Een gemiste kans en dus niet
meer waard dan slechts één ster. tekst
peter david tekeningen khoi pham
ultimate
x-men #81 (marvel)
Een los verhaal met de toepasselijke titel 'Cliffhangers'.
Aan de hand van allerlei korte scènes wordt heel snel
doch erg helder een beeld geschetst van losse eindjes uit
de serie en vooral van toekomstige verhaallijnen, waaronder
de zelfmoord van Sinister, het opduiken van Sentinels en Storms
droom over de Shadow King. Een erg leuk concept, bijna ouderwets,
maar wel effectief ingezet, als altijd weer met sterke dialogen
en een goed gevoel voor timing. Het tekenwerk sluit daar goed
op aan, van de krasserige, realistische stijl tot de Europese
invloeden en de ingetogen kleuren. Jammer dat het niet altijd
even consistent is. Toch is het wel genoeg voor drie sterren. tekst
robert kirkman tekeningen ben oliver
ultimate
spider-man #108 (marvel)
De plannen waar Spider-Man onlangs bij betrokken is geraakt,
de plannen van Daredevil en een paar andere helden uit de
buurt, waarbij ze Kingpin definitief ten val willen brengen,
worden hier in gang gezet met de infiltratie van Moon Knight,
verkleed als Ronin. Het gevoel overheerst, dat het verhaal
ietwat te complex is opgezet: de extra laag van de schizofrene
Moon Knight leidt af, hoe functioneel het ook blijkt binnen
de plot. Daar staan tegenover de vlotte dialogen en een paar
aardige verteltechnieken. En het is vanzelfsprekend dat de
tekeningen sterk, stabiel en dynamisch zijn, want dat is precies
wat deze tekenaar al jaren levert. Compliment! Voor nu is
drie sterren genoeg. tekst
brian michael bendis tekeningen mark bagley
dmz #18 (dc)
Het Manhattan van de nabije toekomst staat aan de vooravond
van een rechtszaak tegen de soldaten die tijdens de oorlog
hebben geschoten op onschuldige burgers, het incident dat
bekend staat als de Day 204 Massacre. Journalist Matthew Roth
doet daar verslag van en tijdens een interview met een betrokken
soldaat wordt de zwarte dag uit de geschiedenis in flashback
getoond, overigens met een aparte tekenaar voor speciaal die
scènes. Het is een goed begin, een aangrijpende start
van de nieuwe verhaallijn die ook op het vlak van de tekeningen
kan overtuigen. Het werk van de gasttekenaar is anders, doch
vol details en met een elegante stijl. Vier sterren is terecht. tekst
brian wood tekeningen riccardo burchielli
& nathan fox
ex machina
#27 (dc)
De stroomstoring die een groot deel van New York plat heeft
gelegd, heeft een bijwerking die eigenlijk wel heel logisch
is en hier slim wordt uigewerkt: burgemeester Hundred 'hoort'
nu geen enkel elektronisch apparaat meer. De vreugde duurt
niet lang, want al snel blijkt dat hier meer aan de hand is.
Een geheimzinnig figuur, die zichzelf Zeller noemt, zoekt
contact met Hundred en doet dat via mensen die dichtbij hem
staan, waaronder zijn moeder. Spanning en diepgang gaan hand
in hand en dat is de verdienste van de plot. Ook het tekenwerk
verdient een compliment, want het realisme, de heldere lijnen
en de sterke composities blijven overtuigen. Een lang verhaal
kort, drie sterren. tekst
brian k vaughan tekeningen tony harris