dark tower:
the gunslinger born #4 (marvel)
De relatie tussen Roland Deschain en Susan Delgado wordt verder
uitgediept. Rolands vrienden zien vooral de nadelen van een
langer verblijf in Hambry en vrezen dat ze zo een gemakkelijke
prooi zullen zijn. Door de structuur van het verhaal is de
vertelling fragmentarisch en kent het een laag tempo. Daarbij
is interessant, dat af en toe een gebeurtenis die niet onbelangrijk
is gewoon wordt verteld in tekstkaders en niet wordt getoond.
Toch is de broeierige spanning die zo wordt gecreëerd
wel sterk en zijn de tekeningen van een hoog niveau. Niet
dynamisch, wel sfeervol, met een realistische stijl, mooie
composities en balans tussen licht en donker. Dit is goed
voor drie sterren. tekst
peter david & robin furth tekeningen jae
lee
astonishing
x-men #21 (marvel)
De X-Men hebben een grote muurschildering ontdekt, die laat
zien hoe Colossus het einde betekent voor de Breakworld. Colossus
en Kitty vechten intussen voor hun leven en ook Danger, voorheen
de Danger Room, speelt een rol op de achtergrond. Het is in
feite een soort tussennummer, in de positieve zin van het
woord, met veel korte scènes die voornamelijk een tastbare
sfeer neerzetten of, in het geval van Kitty en Peter, een
relatie verder uitdiepen. Technisch zit het bovendien voortreffelijk
in elkaar en ook de tekeningen zijn van het gebruikelijke,
hoge niveau. Het realisme, gekoppeld aan de warme inkleuring,
zorgt voor prachtige plaatjes en dus geef ik vier sterren. tekst
joss whedon tekeningen john cassaday
runaways
#26 (marvel)
De jeugdige helden hebben een deal gesloten met crimineel
Wilson Fisk. Tijdens hun missie is het echter snel raak, want
ze stuiten op de Punisher. Het verhaal wordt op een prettig
leesbare manier uitgewerkt, met vlotte dialogen voor alle
personages en hier en daar een oprecht grappige vondst, zoals
die van deze schrijver mag worden verwacht. Aan het eind gaat
het tempo omhoog en neemt de plot een onverwachte wending,
waarbij het de vraag is of dat bij de serie past. De tekeningen
zijn echter niet altijd even overtuigend. De stijl is wat
vlak en ondanks de kleuren, die de vertrouwde sfeer wel oproepen,
oogt het wat statischer. Nog net drie sterren, dus. tekst
joss whedon tekeningen michael ryan
incredible
hulk #106 (marvel)
Aan het begin van de crossover over de op wraak beluste Hulk
gaat de aandacht uit naar Amadeus Cho, een personage dat ondanks
al de goede bedoelingen en de aandacht die hij krijgt vooralsnog
niet uitstijgt boven de clichés van de te bijdehante
slimmerd. Zijn gesprek met Jennifer Walters is echter wel
een mooi rustpunt in het nummer. Verder dan dat komt het echter
niet en het is opvallend dat de Hulk, los van de flashbacks,
niet eens een rol speelt. Het blijft, met andere woorden,
wel bij pure inleiding. Met de nieuwe tekenaar is de serie
visueel erg aantrekkelijk geworden: een realistische stijl,
mooie shots en herkenbare gezichten sorteren effect. Voor
nu drie sterren. tekst
greg pak tekeningen gary frank
checkmate
#13 (dc)
De organisatie Checkmate begint aan een operatie waarbij de
leden van de Outsiders het doelwit zijn. Ze worden één
voor één uitgeschakeld, zelfs de sterkste helden
van het team, alleen Nightwing blijft nog buiten schot. En
daarmee is direct de cliffhanger van het nummer een gegeven.
Inhoudelijk blijft het derhalve inleidend, het geeft weinig
informatie over de precieze motieven. Toch leest het vlot
weg en geeft het een goed beeld van hoe Checkmate omgaat met
superwezens. De tekeningen zijn typisch van het soort dat
goed past bij snelle actie en gekostumeerde helden, al is
de ietwat simpele stijl ook voor het overige effectief dankzij
de kleuren. Drie sterren. tekst
greg rucka & judd winick tekeningen joe
bennett
american
virgin #14 (dc)
Adam Chamberlain, onlangs nog in verlegenheid gebracht door
enkele foto's waaruit zou blijken dat hij homoseksueel is,
presenteert een missverkiezing in Miami die hopeloos uit de
hand loopt, maar die hem wel in contact brengt met het meisje
Vanessa Upton, die onder de naam Isabela meedeed aan weer
een andere verkiezing, waarbij Adam in de jury zat. Adam ziet
dit als teken dat zij wellicht de ware liefde is. Een structureel
interessant einde van de verhaallijn, omdat het meteen de
aanzet voor het volgende deel geeft. Het tekenwerk is in orde,
met als altijd dikke lijnen, ietwat overdreven gezichten en
eenvoudige doch effectieve composities. Ik kom uit op een
score van drie sterren. tekst
steven t seagle tekeningen becky cloonan
the exterminators
#17 (dc)
Stretch, een medewerker van Bug-Bee-Gone, bezoekt een grote
beurs over ongediertebestrijding. Het is een plotelement dat
wat ruimte geeft voor het uitdiepen van zijn personage, al
is het vrijblijvend en gaat pas aan het einde het tempo wat
omhoog. Niet alle wendingen zijn even logisch. Vreemd genoeg
past dat dan wel weer binnen de opzet van de serie, waarbij
niet altijd sprake is van een evenwichtige aanpak. Het werk
van de gasttekenaar is redelijk, de eenvoudige stijl valt
niet uit de toon en los van de karikaturale gezichten sluit
het aan op het verhaal. Vooral tekstloze panels laten zien
dat de tekeningen het verhaal duidelijk kunnen vertellen.
Hoger dan twee sterren ga ik niet. tekst
simon oliver tekeningen ty templeton
100 bullets
#83 (dc)
Ronnie Rome bevindt zich in Italië, het gestolen schilderij
in zijn bezit. Zijn deal met de mysterieuze Echo Memoria brengt
hem meer problemen dan hem lief is en dat zorgt voor enkele
scherp geschreven scènes, die zo halverwege worden
opgebroken door een blik op het verleden van agent Graves
en hoe hij Shepherd heeft gerekruteerd. Structureel is elk
hoofdstuk van deze verhaallijn redelijk hetzelfde. Dat is
nu geen probleem, want het werkt iedere keer en de dreigende
ondertoon sluit naadloos aan op de thematiek van deze serie.
En uiteraard halen de tekeningen het gebruikelijke, hoge niveau,
met veel details, strakke lijnen en veel zwartvlakken. Vier
sterren is zeker terecht. tekst
brian azzarello tekeningen eduardo risso
hellboy:
darkness calls #1 (dark horse)
Een nieuwe miniserie, die de draad van de vorige moeiteloos
oppakt en dus ook is doorspekt met voetnoten en verwijzingen
naar eerdere avonturen. De terugkeer hier van klassieke personages
als Ilsa Hauptstein en haar geliefde Vladimir Giurescu schetst
een aardig canvas waarop Hellboys avontuur moet beginnen.
Helaas is de manier waarop hij bij deze plot wordt betrokken
nogal terloops, het gaat in feite niet van hem uit en dat
kan een probleem worden. Opvallend aan de miniserie is dat
ditmaal een andere tekenaar wordt ingezet. De stijl blijft
trouw aan het origineel, soms met iets meer details, wel altijd
strak en sfeervol. Een goed begin, dus, dat drie sterren krijgt. tekst
mike mignola tekeningen duncan fegredo
buffy, the
vampire slayer #3 (dark horse)
Willow vecht tegen Amy, terwijl Buffy in haar droomwereld
op onderzoek uitgaat. Het resultaat is een vermakelijke mix
van actie en cryptische hints over de rest van dit seizoen.
Aan het eind gaat het tempo opnieuw omhoog en wordt Willow
ontvoerd door een oude bekende. Het is ironisch dat juist
de droomscènes, in de televisieserie altijd een hoogtepunt,
nu in de comic net even wat minder dromerig en sfeervol overkomen.
Sommige dingen zijn zelfs met het 'ongelimiteerde budget'
van tekenwerk niet haalbaar. Op zich zijn de tekeningen overigens
in orde. Soms herkenbaar en dynamisch, soms wat te vlak, wel
altijd van een stabiele kwaliteit. Om die redenen drie sterren. tekst
joss whedon tekeningen georges jeanty