In La Niña Santa gaan het geloof
en opspelende puberhormonen hand in hand. Dat doen ze tegen
een achtergrond die meer is dan zomaar een canvas, want filmmaakster
Lucrecia Martel laat de camera op een vrij speelse manier
dwalen door de kamers van het hotel waar het verhaal zich
afspeelt. Het resultaat is bijna voyeuristisch, maar altijd
fascinerend. Want in elk shot gebeurt wel iets op de achtergrond
en vaak zijn daar andere hoofdrolspelers bij betrokken.
De gelovige Amalia (María Alche)
en haar vriendin Josefina (Julieta Zylberberg) hebben nu beide
de leeftijd bereikt waarop ze worstelen met hun ontluikende
seksuele gevoelens. Amalia woont samen met haar gescheiden
moeder Helena (Mercedes Morán) in een hotel, waar momenteel
allerlei artsen verblijven voor een speciaal congres. Dokter
Jano (Carlos Belloso) is één van die artsen.
Hij is getrouwd, heeft ook kinderen, maar het windt hem op
wanneer hij zich in een menigte tegen een jong meisje aanduwt.
Dat jonge meisje is Amalia. Ze voelt geen woede over wat de
dokter heeft gedaan. Het fascineert haar en ze ziet het nu
als haar roeping hem te behoeden voor meer zonden. Dat wordt
lastig wanneer haar moeder zich tot de dokter voelt aangetrokken.
Martel combineert mooie beelden en
lome shots met een wirwar aan thema's en denkbeelden. De verschillende
ingrediënten worden alleen niet afzonderlijk behandeld,
wat het onderscheid tussen hoofd- en bijzaken soms bemoeilijkt.
Het scenario draagt daaraan bij, want in het hotel wordt vooral
veel gepraat en wanneer iets gebeurt, blijkt de relevantie
pas achteraf. Dat de film eindigt precies op het moment dat
alle subplots bijeen komen, is wellicht frustrerend, maar
ligt dus precies in de lijn van de aanpak. Daarbij zijn het
juist de lange gesprekken waarin vooral Alche en Morán
hun enorme acteertalent en dito uitstraling kunnen laten zien.
Het gefragmenteerde karakter van La
Niña Santa is een onvermijdelijk gevolg van de keuzes
die aan de plot en de manier van filmen ten grondslag liggen.
De camera kijkt toe, luistert mee met gesprekken die niet
voor andermans oren zijn bedoeld en schuifelt net zo gemakkelijk
weer weg op een moment dat die gesprekken nog niet klaar zijn.
Het vergt veel van de kijker. Maar die krijgt daar ook veel
schoonheid en uitdagende overpeinzingen voor terug.
la niña
santa
- 106 min (lucrecia martel) cast: mercedes
morán, carlos belloso, maría alche, alejandro
urdapilleta & julieta zylberberg gezien:
18.11.05 - utrecht, louis hartlooper