De debuterende Sarah Watt is verantwoordelijk
voor zowel het schrijven als het regisseren van Look Both
Ways, een productie die vrij geregeld leent bij onderscheidende
filmmakers als Darren Aronofsky en Paul Thomas Anderson. Toch
overgiet zij het eindresultaat met een verrassend sausje waardoor
ze zich het verhaal eigen maakt en complimenten verdient voor
de zo integere wijze waarop levensvragen over liefde, vergiffenis
en het lot soms samen kunnen vallen.
Hoofdpersonages Meryl (Justine Clarke)
en Nick (William McInnes) kennen elkaar niet, maar hebben
één ding gemeen. Ze kunnen zich namelijk bij
elk voorval het ergste voorstellen: een onschuldig geklop
op het keukenraam is voor Meryl het begin van een bloederige
schietpartij, de mededeling dat hij mogelijk kanker heeft
is voor Nick direct al een doodvonnis. Hun levens raken vervlochten
na een treinongeluk waar Nick als journalist verslag van doet.
Het ligt bijna voor de hand dat de twee een verhouding krijgen.
Ook elders zijn de gevolgen van het ongeluk voelbaar, want
de vrouw van het slachtoffer en de dienstdoende treinmachinist
zitten elk met een stevige dosis rouwverwerking opgescheept.
Vergiffenis en acceptatie vechten om aandacht.
Het gebruik van korte animatiescènes
voor de denkbeeldige rampscenario's is zonder meer een leuke
gimmick. Het vervlochten raken van meerdere levens is niet
origineel, doch zeker een uitstekend uitgangspunt. De wijze
waarop snelle montage voor een bijna stroboscopisch effect
zorgt, is achterhaald, maar het dient net als de animaties
een doel. De meerwaarde schuilt in de combinatie van deze
elementen, met als basis een intelligent scenario dat respect
heeft voor de hoofdrolspelers, hun emoties en interactie.
Clarke en McInnes zijn zo hartverwarmend in hun rol, dat het
meanderende en gemakkelijke einde wel degelijk acceptabel
is.
Look Both Ways is op deze manier een
film over de angst voor het leven en hoe twee mensen die de
angst delen elkaar kunnen vinden. En deze angsten vervolgens
kunnen overwinnen. Wie door de clichés van de vormgeving
heen kan kijken, vindt een verhaal dat raakt en geheel terecht
allerlei belangrijke filmprijzen in Australië in de wacht
heeft gesleept. Watt heeft haar eigen stem, een herkenbare
stem, zelfs. Voor een debuutfilm is dat bijzonder.
look both
ways
- 100 min (sarah watt) cast: william mcinness,
justine clarke, lisa flanagan, anthony hayes & andrew
s gilbert gezien: 31.01.06 - rotterdam, luxor
(iffr 2006)