Waar in Amerikaanse horrorfilms de
spannende momenten vaak moeten komen van vreemde en meedogenloze
moordenaars in schimmige kostuums, zijn het in bijvoorbeeld
de Aziatische variant op dit genre juist kleine kinderen die
eng zijn. Het Spaanstalige El Orfanato sluit zich aan bij
die zo van de standaard in Hollywood afwijkende norm. Daarmee
is dit debuut van regisseur Juan Antonio Bayona het zoveelste
bewijs, dat de Spaanse horror springlevend is.
Zevenendertig jaar is ze, als Laura
(Belén Rueda) samen met haar echtgenoot Carlos (Fernando
Cayo) het leegstaande weeshuis waar ze is opgegroeid weer
in de volle glorie wil herstellen. Haar zoontje Simón
(Roger Príncep) vindt dat maar oud, een ironie die
hem ontgaat omdat hij niet weet dat hij hiv-positief is. Laura
en Carlos hopen dat Simón door contact met nieuwe kinderen
in het weeshuis geen behoefte meer heeft aan het verzinnen
van vrienden, maar tot hun verbazing vindt hij in en om het
huis juist een zestal nieuwe denkbeeldige vriendjes. Wanneer
Laura ontdekt, dat deze vriendjes de namen hebben van kinderen
die vroeger in het weeshuis hebben gewoond, gaat ze langzaamaan
geloven dat hier meer speelt dan enkel Simóns rijke
fantasie.
Het scenario houdt alles lang subtiel.
Nergens springt het, zoals vandaag de dag gewoon lijkt, snel
van het ene schrikmoment naar het andere. In plaats daarvan
wekt het slechts suggesties en wordt veel ruimte gemaakt voor
de personages, waar vooral Rueda knap gebruik van maakt met
een breed scala aan emoties. Pas halverwege duiken wel enkele
valkuilen van het genre op en gaat Bayona zich vaker te buiten
aan de geijkte trucs en clichés. Daardoor heeft de
ontknoping iets baroks, maar door het zo sterke acteerwerk
en het elegante camerawerk springt dat dan niet al te zeer
in het oog. De klassieke 'laatste stuiptrekking van een dode'
is de makers daarom vergeven.
Kinderspelletjes vormen de rode draad
van El Orfanato. Daar opent het mee in een flashback en daar
neemt een ingewikkelde puzzeltocht van Simón alvast
een voorschot mee op de thematische finale. Alles wordt uiteindelijk
zo netjes om elkaar gevlochten, dat Bayona een zekere gekunsteldheid
in de aanpak en uitwerking niet kan worden ontzegd. Niettemin
is het resultaat subtiel genoeg en daarmee onderstreept het
de kracht van het Spaanse horrorgenre.
el orfanato
- 105 min (juan antonio bayona) cast: belén
rueda, fernando cayo, roger príncep, mabel rivera,
montserrat carulla & óscar casas gezien:
14.06.08 - utrecht, louis hartlooper