Een man strompelt doelloos over de
straten van Taiwan. Zijn lange lokken vallen precies voor
een vervelend litteken op zijn wang. Hij lijkt op de vlucht,
al weet hij zelf niet precies waarvoor. In zijn dromen, jawel,
daarin wordt hij achtervolgd door geesten van de overledenen.
Als hij dan op straat in elkaar wordt geslagen, treedt hij
in de voetsporen van zijn vader en springt hij van een hoog
dak. En dat zijn pas de eerste zes minuten van de internationale
coproductie The Fatality.
De man heet Ho Shi-Rong (Kenji Wu),
maar als hij ontwaakt, ligt hij geketend aan een bed en iedereen
noemt hem Arsenni. Het waarom blijkt, zodra hij een ontsnappingspoging
waagt: hij is nu niet langer in Taiwan, hij bevindt zich in
Thailand en hij heeft zelfs een echtgenote (Pitchanart Sakakorn).
Hoewel hij de taal niet spreekt en zich moet redden met eenvoudig
Engels, pakt hij het baantje van Arsenni gemakkelijk op. Het
enige wat hij namelijk moet doen, is op het stadhuis de overlijdensaktes
afstempelen. Helaas zijn de visioenen niet verdwenen. Sterker,
ze zijn in frequentie toegenomen. Arsenni ziet nu overal geesten
die hem overlijdensaktes geven. Op een dag ontdekt hij een
geheime kamer in het stadhuis en zo vindt hij zijn lotsbestemming.
Het scenario komt uit de hoek van
de vindingrijke, oosterse horror met bleke verschijningen
en het subtieler opbouwen van schrikeffecten. Toch worden
juist die effecten meteen al in het begin in overdaad gebruikt,
wat de eerste drie kwartier tot een trage, ongemakkelijke
zit maakt. Pas halverwege, zodra Arsenni beseft, dat hij met
één stempel over leven en dood kan beschikken,
ook van de geesten, krijgt de plot vaart. Het momentum wordt
tenietgedaan door de slotscènes, die zijn doorspekt
met clichématige achtervolgingen, een race tegen de
klok en een vreemde, dubbele bodem. Ook de korte terugkeer
naar Taiwan voelt tegen die tijd plichtmatig.
Op de aftiteling van The Fatality
prijken vier regisseurs. Eén voor de langere hoofdstukken
in Thailand, namelijk Tiwa Moeithaisong, drie voor de beduidend
kortere scènes in Taiwan. Dat maakt Ho Shi-Rong's wandelingen
door Taiwan wat gefragmenteerd: het is puur functioneel voor
de rest van het verhaal. Zo laat deze film het dus vooral
liggen op de coherentie en op de vertelsnelheid. Dat is jammer,
want zo nu en dan komt het toch met aardige vondsten.
the fatality
- 93 min (tiwa moeithaisong) cast: kenji
wu, pitchanart sakakorn, matt wu, somchai sakdikul & sam
lee gezien: 25.01.09 - rotterdam, cinerama
(iffr 2009)