De zevendelige sage De Verborgen Geschiedenis
is een hype die inmiddels onvermijdelijk is komen overwaaien
vanuit Frankrijk. Deze reeks stripalbums vertelt over de wereldgeschiedenis,
maar niet zoals wij die kennen, nee, het wordt bezien vanuit
het oogpunt van vier broers en zussen die drieduizend jaar
voor de jaartelling vier ivoren krijgen toevertrouwd. Het
zijn magische ivoren die de loop van de geschiedenis hebben
beïnvloed op een manier die nergens in de leerboeken
staat. Boek 1, toepasselijk genaamd Genesis, speelt zich af
in het Egypte van 1350 voor Christus, waar hoofdrollen zijn
weggelegd voor een farao, Mozes en de vier broers en zussen.
Dyo, Reka, Aker en Erlin, dat zijn
de namen van de vier broers en zussen die in een ver verleden
vier magische ivoren krijgen toevertrouwd. Los bezitten de
ivoren van de bokaal, de speer, het zwaard en het schild al
een enorme kracht, maar hun sjamaan waarschuwt dat deze ivoren
nooit samen gebruikt mogen worden. Dat zou namelijk het einde
van de wereld kunnen betekenen. Als dragers van de ivoren
zijn de broers en zussen gezegend met een vorm van onsterfelijkheid
en magische krachten die hen in het oude Egypte veel aanzien
geven. Zo heeft Dyo zich opgewerkt tot de raadgever van de
farao, terwijl zijn oudste broer Erlin bevriend is geraakt
met Mozes. De zussen Aker en Reka hebben hun eigen belangen,
maar hun rol is vooralsnog ondergeschikt aan de strijd tussen
de beide broers. De gevolgen van de broedertwist raken vermengd
met uit de wereldgeschiedenis bekende feiten, waarbij één
van de broers zijn ivoor verliest en de weg wordt vrijgemaakt
voor het volgende deel, meer dan tweeduizend jaar later.
Het scenario is in handen van Jean-Pierre
Pécau, die zich overduidelijk heeft verdiept in de
geschiedenis van de westerse wereld en op, naar het zich op
basis van de korte inhoudsopgave voor de hele reeks laat aanzien,
telkens zeer intrigerende momenten zijn eigen door de ivoren
ingekleurde visie op de gebeurtenissen geeft. Waar zijn keuzes
voor historische punten raak is, slaat hij de plank echter
geregeld mis met zijn schrijfstijl. Want die stijl is wollig,
vol dialogen tussen twee personages die elkaar op een geforceerde
wijze dingen uitleggen die ze allang weten. Zo is de helft
van de tijd besteed aan expositie en de andere helft aan actie,
die net zo min ruimte laat voor enige diepgang. Hierdoor komt
geen van de hoofdpersonages ooit echt goed uit de verf: het
blijven karakters van bordkarton die stuk voor stuk met hetzelfde
(overigens zeer houterige en met tenenkrommende spelfouten
vertaalde) hoogdravende toontje praten. Hoe fascinerend de
gebeurtenissen ook zijn, hoe prikkelend de geheime geschiedenis
ook is, het komt nergens werkelijk tot leven. Van begin tot
eind bestaat een grote afstand tussen de lezer en de personages.
De tekeningen van de eerste twee delen
van de cyclus worden verzorgd door Igor Kordey, die een paar
jaar terug in de Amerikaanse comicwereld nog veel stof deed
opwaaien met zijn werk voor onder andere Cable en New X-Men
bij uitgeverij Marvel Comics. De onmiskenbaar Europese stijl
is bij uitstek geschikt voor grote prenten vol detail en beweging
en dus moet het vormgeven van de gigantische veldslagen in
Egypte een feest in de tekenkamer zijn geweest. De panorama's
en allerlei extreme perspectieven maken van de actiescènes
een in kaders gevangen breedbeeldfilm, die wordt ondersteund
door de sfeervolle, warme kleuren. Voor rustige momenten heeft
Kordey echter geen oplossing. Vaak is het priegelwerk met
onderling inwisselbare gezichten, uitdrukkingen die net zo
nietszeggend als standaard zijn. Zelfs de broers en zussen
lijken veelvuldig op elkaar, wat ook komt door Kordey's al
eerder gedemonstreerde onvermogen om duidelijk vrouwelijke
gezichten te tekenen.
Na het lezen van De Verborgen Geschiedenis,
boek 1: Genesis is de hype in Frankrijk begrijpelijk. Het
verhaal mengt bekende feiten met bovennatuurlijke fictie en
dat is een insteek die de laatste tijd erg in trek is. Bovendien
is de Nederlandse editie prachtig vormgegeven, laat daar geen
misverstand over bestaan. Niettemin blijft een rare smaak
hangen, een onbevredigend gevoel. Want na dit eerste deel
zijn we dan wel achtenveertig pagina's verder, het grijpt
nergens, raakt nooit en is ontdaan van enige vorm van afronding.
De vier ivoren zijn een rode draad, maar de vier broers en
zussen missen een centraal conflict. Nu eindigt het zomaar.
Poef. Met 'wordt vervolgd'.
de verborgen
geschiedenis, boek 1: genesis
- silvester (full color, 48 pagina's) door:
jean-pierre pécau & igor kordey uitgegeven:
juli 2006