Televisiemaker Joss Whedon was na
zes jaar Buffy en drie jaar Angel wel toe aan wat anders.
In Firefly, een nieuwe serie van televisiezender Fox, laat
hij samen met uitvoerend producent Tim Minear de wereld van
vampiers achter zich. Sterker, hij laat de planeet Aarde ver
achter zich en zet koers naar de uithoeken van het heelal.
Wie een zondvloed van hightech actie verwacht, komt echter
bedrogen uit, want Whedon mengt traditionele sciencefiction
met een flinke dosis western. Het op zijn kop zetten van clichés
is aan hem wel toevertrouwd.
De eerste aflevering is niet het begin
van de serie. Fox keurde de pilot af omdat het te weinig actie
bevatte, Whedon mocht het in de herkansing nog eens proberen
en als gevolg daarvan valt de eerste reguliere aflevering
op sommige punten midden in het verhaal. We maken kennis met
Malcolm 'Mal' Reynolds (Nathan Fillion), die als kapitein
van het schip Serenity de leiding heeft over een nogal bont
gezelschap reisgenoten dat op de vlucht is voor het totalitaire
regime van de Alliance. Ze nemen elke klus aan, zolang het
maar geld en brandstof oplevert. De werelden net buiten het
bereik van het centrale regime bieden slechts droge woestijn;
een ideale achtergrond voor een bruut gevecht in een saloon
en het in opdracht van een duister sujet stelen van waardevolle
koopwaar uit een rijdende trein.
Natuurlijk bevat het script van Whedon
en Minear de bekende vechtscènes, de gebruikelijke
droge humor en de vlotte manier van vertellen. We hebben het
allemaal eerder gezien. Het verschil zit in het concept en
in de cast.
Voor een nieuwe serie bevat Firefly
een opvallend groot aantal personages, die ook nog eens in
razend tempo voorbij komen. Per individuele aflevering zal
nooit genoeg ruimte voor alle negen bemanningsleden bestaan,
maar met het neerzetten van archetypen wordt in ieder geval
een raamwerk voor de rest van het seizoen gegeven. Van de
verlegen dokter Simon (Sean Maher) tot de harde soldaat Jayne
(Adam Baldwin), de diversiteit van de personages zorgt meteen
vanaf het begin voor verfrissende interactie. Dat bij de casting
meer voor soberheid dan voor overdreven schoonheid is gekozen,
is op dat punt een voordeel. Alleen voor professionele 'companion'
Inara (Morena Baccarin) gaat dat niet op: zij moét
opvallen.
Ook het concept zorgt in combinatie
met de locatie van de serie voor veel mogelijkheden. Aan de
ene kant heeft Whedon aangegeven dat hij zeker in het begin
kiest voor verhalen die redelijk los van elkaar staan, aan
de andere kant wordt aan het einde van de eerste aflevering
duidelijk dat wel degelijk sprake is van een onderliggende
rode draad. Mal Reynolds kan zijn Serenity van wereld naar
wereld vliegen, telkens weer een nieuwe klus klarend, maar
de Alliance blijft naarstig op zoek naar hun proefkonijn River
(Summer Glau), een zelden coherent doch enigszins helderziend
meisje dat door broer Simon mee op sleeptouw is genomen.
Firefly is typisch Whedon. Of eigenlijk
toch niet. Het is een hybride serie die wellicht te gedurfd
is voor een breed publiek, hetgeen wordt bevestigd door tegenvallende
kijkcijfers. Maar was het niet zo dat ook Buffy langzaam op
stoom moest komen? Zelfs The X-Files vocht in het begin tegen
vroegtijdig stopzetten. Whedon heeft zich in ieder geval omringd
met veel van zijn vaste schrijvers en regisseurs. Wie weet
slaat de vonk over. Dat zou aardig zijn, want Reynolds en
zijn bemanning zijn te leuk om na een half seizoen al van
het scherm te verdwijnen.
firefly
- 'the train job' (joss whedon & tim minear) cast:
nathan fillion, gina torres, morena baccarin, jewel staite,
adam baldwin & summer glau airdate: 20.09.02
- fox