Smallville krijgt concurrentie. Na
het positief ontvangen eerste seizoen over de belevenissen
van jonge superman Clark Kent brengt jongerenzender WB dit
seizoen Birds of Prey, eveneens een televisieserie die haar
oorsprong vindt in een superheldencomic. Het speelt zich af
in New Gotham, inderdaad, de stad van de gekostumeerde misdaadbestrijder
Batman.
Ironisch genoeg speelt Batman op een
korte flashback aan het begin van de pilot na geen rol. Zeven
jaar geleden kwam het tot een confrontatie tussen hem en de
Joker; een conflict dat zulke grote gevolgen had, dat Batman
zijn stad verliet. Zijn missie wordt voortgezet door Barbara
Gordon (Dina Meyer) en Helena Kyle (Ashley Scott), die als
respectievelijk computergenie Oracle en de wat meer traditionele
superheld Huntress de straten veilig houden. Beide hebben
zo hun motieven voor de kruistocht tegen de misdaad: Helena
is de dochter van Batman, die hem zijn vertrek na de dood
van moeder Catwoman altijd heeft verweten, terwijl aan Barbara's
carrière als Batgirl een eind kwam toen de ontsnapte
Joker haar neerschoot en zij in een rolstoel belandde.
Deze uitleg wordt aan het begin van
de aflevering heel keurig verpakt in een voice-over van butler
Alfred Pennyworth (Ian Abercrombie) en legt de vinger op de
zere plek. Birds of Prey bouwt zozeer voort op een continuïteit
die een raar samenraapsel is van elementen uit de comic en
nieuw materiaal, dat de gemiddelde kijker snel de weg kwijt
is in het moeras van onderlinge relaties en in-jokes. Bij
Larry Ketterly, een zakenman met als bijzondere gave het naar
boven halen van andermans angst, zal niet iedereen aan de
televisievariant van de Scarecrow denken. En alleen bij de
diehard fans krult een lach van herkenning de mond zodra Helena
praat met psychiater Harleen Quinzel (Mia Sara), in de comics
bekend als de gestoorde Harley Quinn.
Om het ingewikkelder te maken, krijgen
Barbara en Helena in de pilot bezoek van Dinah Lance (Rachel
Skarsten), een jong meisje dat wordt geplaagd door visioenen.
Een droom voor elke schrijver, want met deze bovennatuurlijke
gave is Dinah het gemakkelijkste startpunt voor een verhaal,
zeker zodra ze op aandringen van Barbara in het vervolg gewoon
naar school moet. Indien daar verder te veel nadruk op wordt
gelegd, kan de serie veranderen in een middelbare-schoolsoap
vol zoetsappig tienerdrama dat zo kenmerkend is voor Smallville.
Zolang de verhalen in een hoger tempo verteld worden, is die
kans gelukkig klein. Voorlopig schuilt het grootste probleem
in het contrast tussen de gothische sfeer van New Gotham en
de dosis absurditeit en geforceerd grappige zelfspot die ernstig
leent bij een serie als Buffy.
Superhelden doen het weer goed op
het scherm. Het grote verschil met de eerdere pogingen is
dat deze jonge generatie series zich minder concentreert op
dappere superhelden in fleurige, lachwekkende kostuums en
het zoekt in het soort karaktergedreven verhalen dat een soap
niet zou misstaan. In Birds of Prey is dat soapelement vooralsnog
goed gedoseerd in de korte subplots. Blijven de makers trouw
aan de combinatie van hightech computerspionage en vlotte
actie, dan zou de serie zelfs ondanks het ontoegankelijke
concept best kunnen slagen. Het helpt ook zeker dat actrices
Scott en Meyer een prima schermpersoonlijkheid hebben.
birds
of prey
- 'pilot' (laeta kalogridis & brian robbins) cast:
dina meyer, ashley scott, rachel skarsten, shemar moore &
mia sara airdate: 09.10.02 - wb