Als één ding is opgevallen
tijdens de eerste drie seizoenen van Smallville, is het de
vastberadenheid waarmee de makers terugkeren naar de status-quo.
Aan het eind van dat seizoen zijn de critici op hun wenken
bediend, want niet eerder kende deze televisieserie een cliffhanger
waarbij zo veel verschillende personages dood, bijna dood
en misschien dood waren. Alfred Gough en Miles Millar gaan
de uitdaging graag aan: de uitvoerend producenten zijn tevens
de schrijvers van de eerste aflevering van seizoen vier.
De losse eindjes zijn niet mis. Jonathan
Kent (John Schneider) ligt in coma terwijl zijn echtgenote
Martha Kent (Annette O'Toole) al drie maanden trouw voorleest
uit zijn favoriete boek Huckleberry Finn, Lionel Luthor (John
Glover) zit in de gevangenis, zoon Lex Luthor (Michael Rosenbaum)
moet eens in de tweeënzeventig uur zijn bloed spoelen,
Lana Lang (Kristen Kreuk) is Smallville ontvlucht en heeft
in Parijs een kersvers vriendje opgedoken en Chloe Sullivan
(Allison Mack) is met huis en al opgeblazen. En Clark Kent
(Tom Welling), ster van de show? Die is spoorloos verdwenen,
althans, tot hij op een avond naakt in een korenveld wordt
aangetroffen door Lois Lane (Erica Durance), die naar Smallville
is gekomen omdat ze de plotselinge dood van haar nichtje Chloe
wil onderzoeken.
Voor een serie die de kijker zo veelvuldig
wil kietelen met parallellen tussen de jonge Clark Kent uit
Smallville en de Superman uit Metropolis die hij volgens de
continuïteit uit de bekende comics en speelfilms ooit
zal zijn, is de komst van Lois een gouden greep. Zo is haar
opmerking dat ze altijd gecharmeerd is van een nerd met een
bril een bijna terloopse knipoog naar de trouwe fans die in
deze episode enkel wordt overtroffen door de gastrol van Margot
Kidder, de Lois Lane uit de Superman films; haar personage
Bridgette Crosby had ooit een verhouding met professor Swann,
vorig jaar gespeeld door Christopher Reeve, de inmiddels overleden
Superman uit diezelfde films.
Gegeven de mogelijkheden die Lois
als nieuw personage met zich meebrengt, is het spijtig dat
ze door de schrijvers wordt neergezet als nicotinekauwgom
kauwende, babbelzieke, hyperactieve wijsneus die zich altijd
en overal met andermans zaken bemoeit. Wat ook niet helpt,
is dat het acteertalent van de wat uitstraling betreft meer
dan perfect gecaste Durance zich beperkt tot het optrekken
van haar wenkbrauwen en het met een piepstem beginnen van
elke zin. In dat opzicht wordt ze duidelijk voorbij gestreefd
door Welling, die binnen één aflevering geloofwaardig
is als achtereenvolgens een aan geheugenverlies lijdende Clark,
een in de kwaadaardige Kal-El veranderde Clark en daarna weer
de als altijd sympathieke boerenzoon Clark. Inderdaad, aan
ambities heeft het verhaal geen gebrek.
Misschien zijn de schrijvers zelfs
té ambitieus. Het verhaal en al zijn subplots moet
namelijk over zo veel schijven worden verteld, dat weinig
tijd overblijft voor de verschillende scènes, zodat
vooral het middelste gedeete verandert in een psychedelische
caleidoscoop aan korte doorkijkjes. Daarbij valt de regie
bovendien vaak terug op de gemakkelijk te filmen soapformule
van close-ups, ook op momenten dat het script niet vraagt
om emotioneel betrokken drama. Sterker, wanneer het drama
het hoogtepunt bereikt, wordt om onverklaarbare redenen zelfs
uitgezoomd en moeten de emoties worden opgeroepen door de
muziek in plaats van het spel van de hoofdrolspelers.
En wat is de toegevoegde waarde van
zwart Kryptoniet, een kleur die in de comics overigens niet
eens bestaat, wanneer het uitsluitend wordt gebruikt als een
deus ex machina?
Een valse seizoensstart is het gelukkig
zeker niet. Voor de fans gaat een droom in vervulling wanneer
Clark sneller dan een kogel door de lucht vliegt, de rol van
Lana wordt beduidend interessanter zodra haar leven vervlochten
raakt met Clarks buitenaardse lotsbestemming en Lex blijft
een moreel heerlijk ambigu personage dat op een boeiende wijze
klem zit tussen een veeleisende vader en een raadselachtige
vriend. Dat laatste geeft al aan, dat het met het veranderen
van de status-quo uiteindelijk meevalt. Al aan het eind van
deze aflevering is veel terug bij het oude en die trend zet
zich voort.
Lois maakt derhalve het verschil.
Zodra de schrijvers dat beseffen en haar rol wat beter invullen,
kan het een mooi seizoen voor Smallville worden.
smallville
- 'crusade' (alfred gough & miles millar) cast:
tom welling, kristin kreuk, michael rosenbaum, erica durance,
john glover, annette o'toole, john schneider & margot
kidder airdate: 22.09.04 - wb