Een gemakkelijke taak was het niet,
toen uitvoerend producent en schrijver van de pilot Josh Friedman
de wereld van de Terminator moest vertalen naar een televisieserie.
Daarvoor zitten tijdreisverhalen te vol met paradoxen en knelpunten
in de continuïteit. Aan de andere kant leent die wereld
zich hier wel voor. Want het grote succes van de bioscoopfilms
heeft bewezen, dat postapocalyptische verhalen over de door
een leger aan robots onderdrukte mensheid een soort oerinstinct
in ons aanspreken.
Friedmans grootste concessie is, hoe
kan het ook anders, op het punt van de continuïteit.
De gebeurtenissen uit Terminator 3: Rise of the Machines worden
geacht plaats te vinden in een alternatieve realiteit, zodat
deze televisieserie kan openen in het jaar 1999 en Sarah Connor
(Lena Headey) gewoon in leven is. Onder de familieschuilnaam
Reese wonen zij en zoon John (Thomas Dekker) in Nebraska.
Alles heeft de schijn van een rustig en gelukkig leven, tot
een huwelijksaanzoek van Charley Dixon (Dean Winters) en een
nachtmerrie over de robots uit de toekomst de onrust in Sarah
aanwakkeren: ze moeten weg.
Ironisch genoeg zorgt haar vertrek
naar New Mexico ervoor, dat zij en John onder de aandacht
komen van een Terminator die in de database van de FBI op
zoek was naar mogelijke verwijzingen naar Sarah Connor. Dixon
klopt aan bij FBI-agent James Ellison (Richard T. Jones),
die hem alles vertelt over de waanideeën die zijn verloofde
had over dodelijke robots, terwijl de ontwaakte Terminator
zich niet veel later voordoet als invaldocent die bij het
voorlezen van de namen uit zijn klas een pistool uit zijn
been snijdt en het vuur opent op John, de man die jaren later
het verzet tegen de robots zal leiden. Het is een scène
die, met schietpartijen op school, zeer gevoelig ligt, maar
direct aangeeft dat het menens is.
Tot zover dus niets nieuws onder de
zon. Zelfs het opduiken van een 'goede' Terminator, die John
tegen die andere robot beschermt, is eigenlijk niet meer dan
een herhaling van zetten uit de oorspronkelijke films. Ook
de truc van de Terminator die zijn stem vervormt en iemand
in de val kan laten lopen, is iets wat eerder is gedaan. En
dat terwijl, in elk geval in deze pilot, de herkenbare bromtoon
uit de films hier juist helemaal afwezig is. Het vernieuwende
aspect moet komen uit hoe de 'goede' Terminator wordt neergezet.
Ten eerste gaat het om een vrouwelijk model, ten tweede beschikt
deze Cameron (Summer Glau) over net wat meer bijna menselijke
trekjes dan de gemiddelde robot.
Daarbij heeft Terminator: The Sarah
Connor Chronicles een uiterst sterke cast. Headey mag de ruwe
kantjes van haar filmvoorganger Linda Hamilton missen, door
prima acteren komt ze wel in de buurt. Dekker heeft uitstraling
zonder dat hij daar de nadruk op legt. En Glau, met haar opleiding
in ballet en haar ervaring met het spelen van emotioneel sterk
onhechte personages, is het geheime ingrediënt van de
serie. Als zij minder tijd zou moeten besteden aan het door
de muren gooien van de andere Terminators, kan zij precies
dat beetje extra worden dat deze serie nodig heeft voor het
succes.
Uiteraard kon Friedman in de pilot
niet heen om een portie tijdreizen. Na een enigszins geforceerde
uitleg moet het trio hoofdpersonages, opgejaagd door de moordlustige
Terminator, de sprong maken naar het jaar 2007. Zou de televisiekijker
dan echt niet kunnen investeren in een verhaal dat zich acht
jaar in het verleden afspeelt? In elk geval is de cirkel thematisch
rond als het trio, de elektriciteit knetterend om hen heen,
naakt in de toekomst belandt. Het echte verhaal kan beginnen.
terminator:
the sarah connor chronicles
- 'pilot' (josh friedman, david nutter & james middleton)
cast: lena headey, thomas dekker, summer
glau, richard t jones, owain yeoman & dean winters airdate:
13.01.08 - fox