Vermomd als elektriciens dringt een
groep gewapende mannen de woning binnen van een wetenschapper
die een belangrijk netwerk voor het Ministerie van Defensie
heeft ontwikkeld. Ze bedreigen hem en, zodra dat niets uithaalt,
beloven dat ze achter zijn dochter aan zullen gaan als hij
niet meewerkt. Dan stuit één van hen in de garage
op een lege auto. Deze zwarte Ford Mustang kan op enige waardering
van de indringers rekenen, maar wanneer de auto spontaan start
en wegrijdt, blijkt dat hier veel meer aan de hand is.
Het moet voor bedenker Glen A. Larson
een golf van nostalgie zijn geweest toen hij die eerste scènes
tussen de dagopnames voorbij zag komen. Deze creatieve duizendpoot
was immers vijfentwintig jaar geleden verantwoordelijk voor
de introductie van Michael Knight en zijn zwarte auto met
kunstmatige intelligentie en ook nu was hij nauw betrokken
bij de pilot van wat volgend televisieseizoen een revival
van de succesformule moet worden. Uiteraard is de cast verjongd,
is de openingstune moderner gemaakt en de Trans Am nu dus
een Mustang, maar de basis van Knight Rider is onmiskenbaar.
Een ambitieus scenario verspilt in
de eerste helft van de in de vorm van een televisiefilm gegoten
pilot geen seconde bij het neerzetten van de cast. Na de bedreigingen
van Charles Graiman (Bruce Davison) wordt overgeschakeld naar
zijn dochter Sarah (Deanna Russo), die lesgeeft aan de universiteit
van Stanford en wordt geconfronteerd met de lege, pratende
auto genaamd KITT, die haar vertelt dat ze een doelwit is.
In opdracht van vader Graiman brengt KITT haar naar jeugdvriend
Mike Traceur (Justin Bruening), een nietsnut met een legeropleiding
en gokschulden. En intussen doet ook FBI-agente Carrie Rivai
(Sydney Tamiia Poitier) onderzoek naar de mogelijke dood van
goede vriend Charles Graiman.
Binnen het uur, wanneer ook nog Mike's
moeder opduikt, die op haar beurt weer een goede bekende is
van Charles, zijn zo veel dwarsverbanden tussen de personages
geïntroduceerd, dat het de grenzen van het geloofwaardige
aftast. Ook voor een pilot verplichte elementen als een verrader
bij de politie en een karakteristiek heldenmoment waarin de
hoofdrolspelers onzelfzuchtig de keuze maken om te vechten
voor het goede, passeren netjes de revue. Iets te netjes,
zelfs, want aan het slot gaan de makers voor de troefkaart
van Mike's familieverleden, wat uiteindelijk een leuke gastrol
oplevert, maar wat zelden het niveau van clichés en
voorspelbare archetypen ontstijgt.
De moderne versie van KITT (met de
stem van Val Kilmer), met zijn hightech snufjes, is ronduit
cool, precies zoals dat de bedoeling zal zijn geweest. Met
zijn veelal letterlijke interpretatie van vragen en emoties
is hij bovendien een erg gewillige aangever van expositie.
Voor nu, in de pilot, kunnen Bruening en Russo daar echter
weinig mee. Bruening zet zijn personage nog onevenwichtig
neer, terwijl Russo's scala aan emoties beperkt lijkt tot
het optrekken van een wenkbrauw en het uitsteken van haar
kin. Het voelt redelijk mat en daar kan de geforceerde romantische
spanning, terwijl Sarah een vriendje heeft, niets aan veranderen.
In feite bestaat de pilot van Knight
Rider uit één grote achtervolging. Ideaal voor
het laten zien wat de mogelijkheden zijn van deze nieuwe KITT.
Helaas hoort het hacken van zijn besturing daar ook toe, maar
dat is onvermijdelijk: een onverslaanbare auto is niet boeiend.
Daarom is het zo spijtig, dat deze achtervolging eindigt op
abrupte en volkomen idiote wijze, die het leven van vader
Graiman net zo op het spel zet als dat van de schurken. In
naam van het opnieuw neerzetten van de franchise is blijkbaar
alles geoorloofd.
knight
rider
- 'knight rider' (glen a larson & doug liman) cast:
justin bruening, deanna russo, bruce davison, sydney tamiia
poitier & val kilmer airdate: 17.02.08
- nbc