Het team makers achter Alias, onder
leiding van de man die verantwoordelijk is voor het zo succesvolle
Lost, vond het weer tijd voor wat nieuws. Hoewel, in theorie.
Want uitvoerend producent J.J. Abrams begint de eerste aflevering
van Fringe gewoon weer in een tot rampspoed gedoemd vliegtuig.
Deze keer stort het echter niet neer, maar wordt het veilig
op Logan Airport geland door de automatische piloot. De passagiers,
daarentegen, zijn er een stuk slechter aan toe. En dat is
nog zwak uitgedrukt, ook.
Wanneer FBI-agenten Olivia Dunham
(Anna Torv) en John Scott (Mark Valley) worden opgeroepen
voor onderzoek naar de dood van alle inzittenden van het vliegtuig,
liggen ze net bij elkaar in bed. De afdelingshoofden mogen
dan grote bezwaren hebben tegen relaties op de werkvloer,
zoiets weerhoudt deze twee niet van geheime afspraakjes in
afgelegen motels. Sterker, John heeft Olivia net de liefde
verklaard. Dat is niet zonder gevaar, want een bezet vrouwelijk
hoofdpersonage, dat kan natuurlijk niet in een moderne televisieserie.
Nee, zij moet flirten, haar moet het hof gemaakt worden, ze
moet verliefd worden.
Daar blijft het niet bij, het is niet
het enige doorzichtige cliché waar de pilot last van
heeft. Keer op keer introduceert het personages en situaties
in een bepaalde constellatie, terwijl vanaf het begin al duidelijk
is, dat daar binnen de anderhalf uur van de dubbelaflevering
verandering in moet komen. Omdat het anders nooit zal werken
als formule van een langlopende serie. Zelfs dat introduceren
gaat niet altijd even soepel: Olivia en John ontdekken bij
toeval een wel heel twijfelachtige aanwijzing en wanneer John
dan besmet raakt met wat het ook is dat alle passagiers in
het vliegtuig het leven heeft gekost, is het eerste het beste
resultaat uit de database van de FBI meteen precies wat Olivia
nodig heeft.
Zo vindt Olivia al snel Peter Bishop
(Joshua Jackson) en na wat beleefde dreigementen komt ze door
hem in contact met zijn briljante maar helaas in een inrichting
opgesloten vader Walter (John Noble). Vanaf dat moment slaat
de dreigende ondertoon van het eerste kwartier radicaal om.
De formule van Olivia die samen met vader en zoon Bishop zich
begeeft op het gebied van de pseudowetenschap wordt slim neergezet
en al snijdt het de bochten hier en daar af (het scheren van
een baard maakt iemand niet automatisch helder), zo'n vijftien
jaar na The X-Files voelt het zo vertrouwd, dat het de schijn
wekt van verfrissende televisie. Helaas mist de chemie tussen
Jackson en Torv overtuiging, zodat de schijn niet lang kan
worden opgehouden.
Wat deze pilot uittilt boven de clichés
is het web aan intriges dat aan het daglicht komt. Zoals het
een serie van Abrams betaamt, wordt gesuggereerd dat alles
met elkaar verband houdt. En dat de spin in het web wordt
gevormd door multinational Massive Dynamic, waar directrice
Nina Sharp (Blair Brown) haar mond voorbijpraat als ze Olivia
vraagt of het ongeluk met het vliegtuig misschien deel uitmaakt
van 'het patroon'. Als dan ook agent Phillip Broyles (Lance
Reddick) van Homeland Security zich ermee bemoeit, is duidelijk
dat Olivia op korte termijn moet kiezen aan wiens kant ze
staat.
Fringe maakt het zichzelf niet gemakkelijk.
Abrams' hart ligt bij traditionele familieverhalen, maar de
familie die hij hier introduceert, met Olivia stiekem als
surrogaatdochter voor de oude Bishop, heeft nauwelijks een
langdurige reden voor samenwerking, laat staan voor het als
een team met elkaar omgaan. Zo raakt karaktermotivatie in
de verdrukking en moet de ware kracht komen uit de mythologie,
de mystiek van de pseudowetenschappen. Want zodra Fringe eenhapsformulewerk
wordt, is het voorbij.
fringe
- 'pilot' (j j abrams, alex kurtzman & roberto orci) cast:
anna torv, joshua jackson, john noble, lance reddick, mark
valley & blair brown airdate: 09.09.08
- fox