uncanny
x-men #389 (marvel)
Terwijl de gevolgen van de recente ontwikkelingen uitgebreid
aandacht krijgen, denkt Charles Xavier terug aan enkele belangrijke
momenten in zijn leven. Dit leidt tot een bijzonder vervelende
en overbodige flashbacks, met te veel uitleg en zonder al
te veel relevantie. Hierdoor blijft de plot oppervlakkig en
gebeurt nauwelijks iets, hoewel het subplot over het dagboek
van Destiny wel degelijk interessant is. Het tekenwerk is
goed verzorgd en overzichtelijk, maar de te grauwe inkleuring
maakt van de flashbacks een eentonige massa. Claremonts afscheidsnummer
stelt vooral vanwege het tekort aan inhoud teleur en komt
niet hoger uit dan nog zeer krap één ster. tekst
chris claremont tekeningen salvador larroca
transmetropolitan
#41 (dc)
In een losstaand verhaal schrijft Spider Jerusalem een column
over mensen die eigenlijk in een psychiatrische inrichting
thuishoren, maar door de overheid op straat worden gezet.
Hoewel dit al voor enkele sterke dialogen zorgt, slaat het
verhaal om zodra weer meer bekend wordt over de moord op Vita
Severn. Vanwege de slimme opzet leest het nummer erg lekker
weg en passeren veel bizarre personages de revue. De tekst
is vlijmscherp, bevat een goede dosis humor en zorgt voor
een zeer lekker ritme. Ook de tekeningen zijn erg knap, overtuigend
en gedetailleerd, met ouderwets goede composities. Een score
van vijf sterren is echter net te veel en daarom geef ik ruim
vier sterren. tekst
warren ellis tekeningen darick robertson
midnight
nation #4 (image)
Agent David Grey en reisgenote Laurel trekken te voet van
Los Angeles naar New York City en onderweg komen ze een groepje
mensen tegen dat net als David in de wereld tussen twee werelden
leeft. De manier waarop stuk voor stuk de levensverhalen van
die nieuwe personages wordt verteld, is zeer kenmerkend voor
Straczynski, maar wordt hier beter uitgewerkt dan in zijn
andere werk. Met veel slimme dialogen wordt een goede sfeer
neergezet en de afsluitende scène is verrassend. Het
tekenwerk is ietwat ouderwets, maar wel gedetailleerd. De
personages komen hierdoor tot leven en de inkleuring helpt
hieraan mee. Ondanks het tekort aan echte inhoud toch vier
sterren. tekst
j michael straczynski tekeningen gary frank
witchblade
#44 (image)
Het onderzoek van Sara Pezzini naar de persoon achter de onmogelijke
moorden levert weinig op. Het nieuwste slachtoffer blijkt
een informant die ten tijde van de melding van de moord nog
werd ondervraagd en de dader maakt zich op voor de confrontatie
met Sara. Beter dan in de vorige delen wordt een enigszins
bovennatuurlijke tintje in de plot verwerkt en hoewel de dialogen
soms net wat te langdradig zijn, steekt het verteltechnisch
goed in elkaar. De tekeningen zijn nog te leeg, maar een stijgende
lijn is wel duidelijk waarneembaar. Het subplot over een geheimzinnige
man die weet dat Sara de Witchblade heeft, is overbodig, maar
al met al kom ik uit op drie sterren. tekst
paul jenkins tekeningen keu cha
liberty
meadows #17 (insight)
Frank moet zich tegenover de moeder van Brandy uit nood voordoen
als haar vriendje en daarna wordt het dierenopvangcentrum
geteisterd door de komst van een paar bevers. Vooral deze
verhaallijn zorgt voor enkele verrassend leuke gags, waarbij
natuurlijk op de dubbele betekenis van het woord 'beaver'
wordt ingespeeld. Als altijd is de humor van een goed niveau
en wordt zo nu en dan ruimte gemaakt voor wat zelfspot. Daarbij
is de verhaallijn over het stel bevers de eerste langere vertelling
die van begin tot einde echt leuk blijft en is het tekenwerk
effectief en stilistisch, zij het niet zo gedetailleerd als
normaal. Desondanks is een score van vier sterren verdiend. tekst
& tekeningen frank cho