thunderbolts
#118 (marvel)
Een groep gevangenen van de Thunderbolts beraamt een aanval
van binnenuit. Nu een deel van de teamleden al genoeg persoonlijke
problemen heeft, kan die timing niet veel slechter. In dit
nummer draait het voornamelijk om die problemen van de individuele
leden en dat wordt op een slimme wijze gecombineerd met daverende
actie en een prettig hoog tempo. Met name de subplots over
Venom en over Norman Osborn leggen de zwaktes van dit team
feilloos bloot. De genadeloze vertelstijl krijgt hulp van
de donkere tekeningen, die met schaduwen en een realistische
stijl geknipt zijn voor de schimmige grens tussen superheld
en schurk. Dit verdient dan ook zeker vier sterren. tekst
warren ellis tekeningen mike deodato jr
the vinyl
underground #4 (dc)
Morrison 'Moz' Shepherd en zijn vrienden zijn dicht bij de
oplossing voor hun huidige occulte zaak. Deze finale betekent
een hoger tempo en vooral meer actie. Na de zorgvuldige opbouw
komt dat als een verrassing, zeker daar de actie niet altijd
even effectief is. Sterker, het voelt bijna als gemakzucht
in het oplossen van de zaak. Gelukkig biedt het einde nog
enkele losse draadjes en het moet gezegd, de verhaallijn als
een geheel is zeker niet verkeerd. Ook de tekeningen verdienden
een dikke voldoende en kunnen dankzij eenvoudige composities
met dikke, zwierige lijnen overtuigen. Compliment aan de warme
inkleuring, die alles tot leven laat komen. Drie sterren is
dan ook terecht. tekst
si spencer tekeningen simon gane
jack of fables
#18 (dc)
Liftend in een rijdende goederentrein komen Jack en een groot
aantal andere hoofdpersonages bij elkaar. Jack is op zoek
naar een schat en gebruikt daarbij een landkaart. Helaas voor
hem is een ontbrekend deel van die kaart intussen in handen
van Hillary Page en dus moeten beide partijen samenwerken.
Hun reis brengt hen echter eerst naar een dorpje waar alle
bewoners zombies zijn. Hoe logisch de omweg ook in het script
wordt gewerkt, het blijft als omweg voelen die de vaart uit
het verhaal haalt. Het scheelt wel dat het tekenwerk opvallend
stabiel is, met vooral duidelijke, herkenbare gezichten. Helaas
zijn de kleuren aan het eind te geel en groen. Hoger dan twee
sterren ga ik niet. tekst
bill willingham & matthew sturges tekeningen russ
braun
buffy, the
vampire slayer #10 (dark horse)
Een losstaande vertelling brengt Buffy en Willow naar een
plek waar ze worden geconfronteerd met verzwegen geheimen
en, uiteraard, met een gevaarlijke demon. In een parallelle
subplot worden ook nog meer geheimen gedeeld tussen Xander
en Dawn. Het spelen met de tijd en ruimte en oorzaak en gevolg
maakt dat het script soms niet duidelijk is, al maakt het
uiteindelijk niet uit, omdat de geheimzinnigheid sfeervol
werkt en waarschijnlijk helemaal zo is bedoeld. De karakters
staan hoe dan ook duidelijk voorop en dat is altijd een pluspunt.
Het tekenwerk is redelijk; soms een beetje mat en vlak, over
het algemeen wel herkenbaar en uitnodigend. Vier sterren,
dus. tekst
joss whedon tekeningen cliff richards
owly: a time
to be brave (top shelf)
De vierde bundel over het uiltje Owly en zijn vriendjes in
het bos. Als altijd is het principe eenvoudig: het verhaal
wordt verteld zonder teksten en, als het echt nodig is, slechts
via rebusachtige illustraties in een tekstballon. In dit nummer
maken Owly en zijn bevriende worm nieuwe vrienden, al is opvallend
dat in dit geval veel meer gebruik moet worden gemaakt van
geïllustreerde balloons. Soms is het ook daadwerkelijk
een complete rebus en dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Daarmee gaat het zijn doel voorbij. Dat neemt niet weg dat
het verhaal wel lief en voor alle leeftijden is. En dat de
tekeningen heerlijk minimalistisch zijn, met een vloeiende
animatiestijl. Al met al twee sterren. tekst
& tekeningen andy runton