powers annual
2008 (marvel)
Deze Annual is in feite een voortzetting van de verhaallijn
uit de reguliere serie. Dat is echter alleen formeel het geval,
want inhoudelijk zijn het twee scènes uit het heden
die om een losstaand avontuur uit het verre verleden zijn
gevouwen. Dit avontuur is ondanks de link naar hoofdpersonage
Christian Walker toch erg dun, met weinig meer dan een vrij
uitgebreid gevecht tussen een paar holbewoners. Om die reden
is de gekozen vorm, die van een Annual, inderdaad de beste.
Het tekenwerk gebruikt dunnere lijnen en is daarmee wat gedetailleerder.
Zodra het tempo omhoog gaat, verdwijnt dat en oogt het ietwat
te eenvoudig. Een vermakelijke comic, die twee sterren waard
is. tekst
brian michael bendis tekeningen michael
avon oeming
thor #8 (marvel)
De verhalen uit Odins jeugd, die het vorige nummer niet bepaald
aantrekkelijk maakten, worden nu verweven met een subplot
over Donald Blake die op zoek gaat naar zijn oude geliefde
Jane Foster. Hoewel dit voorkomt dat dit nummer nu net zo
saai wordt als het vorige, is het gesprek tussen Donald en
Jane erg clichématig. Pas aan het eind, waar een verrassing
schuilt, bewijst dit subplot zich met relevantie. En het verhaal
van Odin, dat is ook hier weer eenvoudig, wollig geschreven
en niet echt boeiend. De tekeningen zijn op hun sterkst als
ze grootse actiescènes mogen voorschotelen. Daar oogt
het dynamisch en gedetailleerd. Voor het overige is het redelijk
en goed voor twee sterren. tekst
j michael straczynski tekeningen marko djurdjevic
the mighty
avengers #12 (marvel)
Skrulls hebben de maatschappij geïnfiltreerd en nu de
crossover van start is gegaan, wordt teruggeblikt op bepaalde
periodes in het verleden die nieuw licht op de invasie werpen.
Hier gaat de aandacht uit naar Nick Fury, het voormalige hoofd
van SHIELD. Al is het verhaal niet schokkend en al bevat het
weinig echt nieuws, de uitwerking is wel degelijk goed. De
vertelstijl is deze keer gericht op het neerzetten van een
aparte sfeer, op het geven van kleur aan achtergrondinformatie
en daarin slaagt het. Het tekenwerk is rauw, realistisch en
de inktlijnen zijn nog iets fijner dan gebruikelijk, wat vooral
aan het slot duidelijk is. Zonder twijfel verdient het een
score van drie sterren. tekst
brian michael bendis tekeningen alex maleev
ultimate
spider-man #121 (marvel)
Het werd weer tijd voor een losstaand verhaal. En verrassend
genoeg wordt dat verpakt binnen de rode draad, die al even
liep, van het schoolexperiment waarbij Peter Parker en Kitty
Pryde voor een babypop moesten zorgen. Het gevecht met Omega
Red is eigenlijk niet meer dan aangever voor grappen in de
scènes dat Peter zijn kostuum niet aan heeft. Zeker
een gedurfde keuze, maar vanwege de aanpak en de leuke humor
die zowel in het heden als in de flashbacks zit, werkt het
uitstekend. Het tekenwerk is van prima niveau, met alleen
nog de gezichten die af en toe ietwat te gestileerd zijn,
waardoor ze minder emoties tonen. Een score van vier sterren
is derhalve terecht. tekst
brian michael bendis tekeningen stuart immonen
checkmate
#25 (dc)
Aan het eind van de huidige verhaallijn zet Checkmate eindelijk
de Rooks in, de schaakstukken die nog niet eerder in de nieuwe
serie waren gebruikt. Hun missie wordt uiterst boeiend uitgewerkt
en helder in beeld gebracht en een groot deel van de spanning
komt door de suggestie wat ze van plan zijn met de baby's
die door Kobra genetisch zijn gemanipuleerd. De wending aan
het slot is dan misschien geen verrassing, het is wel iets
wat Checkmate nodig heeft: sympathie. Een goed teken is, dat
de tekeningen steeds beter worden en steeds minder leunen
op de overdreven dynamiek uit de jaren negentig. Ook de sombere
inkleuring helpt een handje. Ik geef al met al drie sterren. tekst
greg rucka & eric trautmann tekeningen joe
bennett
batman #675
(dc)
Een maand voor de verhaallijn start die de status-quo van
Batman overhoop zal gaan gooien, levert dit team een opvallend
matig nummer af. De plot is te eenvoudig en wordt warrig uiteengezet,
met subplots die de aandacht moeten afleiden. Want wat is
precies de rol van Nightwing en Robin? Uiteindelijk draait
het om Bruce Wayne en zijn date Jezebel Jet en een twist aan
het einde die vrijwel geen impact heeft. Jammer, want ook
de tekeningen zijn niet sterk. De stijl is te krasserig, te
minimaal in details en de gezichten zijn zeer matig. Hoe kan
het dat deze serie nu al enkele maanden lang zulke vreemde
tekenaars en gasttekenaars kiest? Batman verdient beter. Voor
nu een score van één ster. tekst
grant morrison tekeningen ryan benjamin